Pagina's

zondag 4 oktober 2009

Echt genieten

Wat heb ik vandaag genoten. Ingrediënten als heerlijk zacht droog en rustig weer. Een prachtig bos dat al zijn herfstkleuren aan het aanleggen is en super ruiterpaden die nog droog zijn.

Neem vervolgens een paard dat eindelijk van begin tot eind zo lekker in zijn vel zit dat hij heerlijk door het bos stapt, draaft en galoppeert.

Dat galopperen zijn we "nu pas" aan het trainen. (ja, mijn endurance klasse III paard kan nog niet galopperen) Wat train ik dan zul denken, want hij kan toch wel galopperen? Hij moet leren om lekker door zijn lijf heen te galopperen. Dat lijf heb ik nu eindelijk pas echt goed voor elkaar, dus eerder kon ik dat nog niet van hem verlangen. Nu moet hij hiervan gebruik leren maken en krachtig, over zijn rug gaan lopen en daar sterk in worden. Complicatie is dat hij best wel heftig kan lopen schrikken en hoe hoger de snelheid hoe lastiger voor hem en voor mij dat goed op te vangen. En zelfs een vlotte handgalop gaat toch echt wel sneller dan een draf.

Maar hij vindt hij het leuk! Zo leuk dat hij super gretig en krachtig wordt en dat wil ik nou ook weer niet helemaal de kop in drukken Wat vandaag het resultaat had dat heel even onze wegen zich scheide. Hij schrok, sprong opzij .... maar daar was een grote boom stronk ... die hij wist te ontwijken, maar die beweging volgde ik niet helemaal. VASTHOUDEN vloog door mijn hoofd dus de teugel goed vast gehouden, maar dat vond hij eng; mij zo bungelend naast hem. Toen knapte een gesp en had ik wel de teugen en hem nog vast ... maar ik hield hem niet, de eerste schrik was echter uit zijn lijf. Dus hij schoot los en stond 10 meter verder stil .. keek even om, hoorde mij en ging toen maar gras eten (de haflinger).
Hij had niets ik ook niet dus er weer op geklommen en verder gereden. We zijn best wel lang in draf gebleven tot ik voelde dat de adrenaline tot rust kwam. Op de terug weg nog een paar galopjes en een super tevreden paard terug naar de wei gezet.

Maar goed. Op dit krachtige enthousiaste paard zit ik al ruim een jaar te wachten. Dat hij zich vandaag zo liet zien is top. Dit wordt deze winter hard werken om het in goede banen te leiden.

1 opmerking:

René zei

Goed te lezen dat t prima vooruit gaat!!
Wel een beetje oppassen met dat vallen he, beetje zorgwekkend is t wel af en toe met jou. Ik neem aan dat Hafinger ook een soort paard is? Maar dan niet zo'n leuke?