Pagina's

dinsdag 22 september 2009

NVVR-rit

Afgelopen zondag zijn we samen heerlijk op pad geweest. Ik had me ingeschreven op een rit van de NVVR die bij Amerongen zou starten en het gebied Amerongseberg en Leersumse veld zou bestrijken.

's Morgens paard, tuig en eten voor beide ingeladen en door de ochtend mist richting Amerongen vertrokken. Bij het verzamelen op een parkeerplaats bleken we met 11 ruiters te zullen gaan rondrijden. Langzaam trok de mist op en begon het al aardig op te warmen. Het zou iets van 20 graden worden wat voor paarden die al met hun wintervacht bezig zijn best warm is.

Het karakter van deze rit zou rustig zijn en we hebben inderdaad het meest gestapt afgewisseld met kleine drafjes. Gewoon gezellig met een stel anderen genieten van de mooie omgeving het prachtige weer en leuke mederuiters. Na twee uur over 8 km gedaan te hebben kwamen we bij de pauze plaats. Djarra bond ik aan een boom en hij ging vreselijk bedelen, toen ik mijn meegebrachte boterham op at. Tja, dit endurance paard verwacht bij elke stop eten en drinken te krijgen en nu kreeg hij niets. Maar hij doet niet moeilijk en gaat rustig in parkeer stand een beetje blaadjes knabbelen en als aai-pony diensdoen voor lang komende kinderen. Na de pauze hebben we de groep voor een klein stukje opgedeeld, zodag diegene die graag wouden een leuk slingerend pad in galop de berg op konden nemen, terwijl de rest in draf achter ons aan kwam. Inderdaad Djarra en ik ging in galop, eindelijk zal hij wel gedacht hebben. Daarna is hij eventjes druk omdat hij warmgedraaid is, maar komt er al snel achter dat we nu weer verder gaan met het rustige ritje. We zijn 4 1/2 uur op pad geweest.

Bij de trailers aangekomen kreeg hij eindelijk water en eten. Alleen onder het zadel was hij wat nat dus dat even afgesponst. Een tevreden paard weer op de trailer gezet, waar hij ten afscheid even hinnikte (doet hij zelden) naar de rest.

Thuis Djarra meteen de wei in gedaan en de rest opgeruimd. Het was een heerlijke dag om zo samen op pad te zijn. Djarra is zo makkelijk geworden dat ik nu met gerust hart overal alleen heen kan met hem.

Geen opmerkingen: