Pagina's

zondag 5 augustus 2012

Het resultaat ...


Alle voorbereidingen hebben hun vruchten afgeworpen en de oogst is rijk! Afgelopen zaterdag heeft Djarra zijn eerste klasse III op 1 dag super goed uitgelopen. Het was een afstand van 80 km!

Hij heeft voor het eerst heel veel mogen galopperen en zelfs de laatste kilometers rondom de hei van Ermelo op weg naar de finish was hij in de galop voorop lekker voorwaards en had er zin in.
Streven was snel aanbieden bij vet-gate (verplichte rust met keuring, die pas ingaat als de hartslag (hf) onder de 60 is): Eerste vet-gate direct na binnenkomst zadel eraf en hij had al een hf van 52, dus meteen aangeboden en goed gekeurd. Tweede vet-gate konden we met de hartslagmeter zijn hartslag niet vinden, hier zijn we 5 minuten mee bezig geweest in de zon, wel gekoeld. Aangezien ik hem er goed uit vond zien hem aangeboden en toen was zijn hf al gezakt naar 44 .... dus ook hier hadden we gelijk aan kunnen bieden. Dit was dus na de ronde van 24 km alleen vlotte draf en galop.
Tijdens de rit heb ik hem contant "dressuurmatig"  gereden om hem te leren alles lekker over zijn rug te lopen wat makkelijk, soepel en energie sparend is en dat begint hij te begrijpen. Ook maakt hij dan door de ontspanning grotere passen en dat wil ik nou juist.

Verder was hij zoals ik hem ken: de rust zelve, eet goed, drinkt goed, rust uit als het kan. Beide nachten in de vreemde box gewoon gaan liggen slapen als hij alle hooi op had.

Dit was dus een groot experiment: zowel de afstand als snelheid waren beduidend opgeschroefd! Niet een standaard aanpak, maar voor Djarra was dit nodig. Ik had dit niet kunnen doen zonder een zeer fijn en ervaren groomteam: Ingrid Langen en Patricia van den Berghe. Ik reed samen met Jannet van Wijk en Esther Groen en ook zonder hen hadden Djarra en ik niet deze stappen kunnen maken!


Finish na 80 km: we werden 4de!


Na afloop met mijn vriendje samen genieten van de mooie wedstrijd.

Geen opmerkingen: