Pagina's

zaterdag 19 juli 2014

Pas op de plaats


Even sleutelen aan Djarra kost altijd wat meer tijd, dus daarom was het even stil.

Puzzelen: Na een super najaar, winter en voorjaar vond ik het  tijd voor een APK. De afspraak was nog niet gemaakt of Djarra's linker galop liep vast. Na de behandeling bleef er iets niet in orde zijn en dan ben ik zo weer 2 weken verder voor ik de vinger erop kan leggen: zere voor voeten. Hoefsmid erbij en probleem opgelost. Een week later hebben we een paniek moment(lang) met zadel in zijn stal, niet gezond, later merk ik dat hij rechtsachter in de galop niet wil belasten: weer behandeld en ook een Gaucha behandeling er maar achteraan gedaan om hem weer helemaal zacht en vooral één geheel te laten worden. Meteen merk ik dat hij nu fysiek gezien 100% is, maar dat betekend bij Djarra dan niet dat je weer zo kan opstappen en weg rijden.

Lost: Ongeacht wat voor behandeling (osteopathie of chiropractie) daarna zijn zijn grenzen en zijn coördinatie zoek. Alle indrukken komen weer heel heftig binnen: witte paaltjes, vrachtauto's, zonnevlek BAM! Dus ik moet zeker 2 weken heel rustig met hem dit alles weer integreren als zijnde normaal, geef ik hem die tijd - stil staan en kijken mag dan, is het zo opgelost.
Zijn coördinatie is weer zoek en met rijden voelt het alsof hij heel erg gammel is, wat voor zowel hem als mij spannend is. Dus ook hiervoor, langzaam tempo, balanceren, rustig alles weer opnieuw uitlijnen en wachten tot hij zelf aan geeft met sterker en vlotter gaan lopen, dat het kan.

Top fitte complicatie: Probleem deze keer was dat hij conditioneel top fit is. Dus de eerste ritjes die ik rustig wou rijden, begonnen inderdaad heel rustig. Hij vond alles eng en was instabiel. Op de terug weg heeft hij dan alles aardig voor elkaar en vond dat na meer dan een maand "niets" doen hij nu wel even er flink tegen aan zou kunnen. Net een ziek kind met een leuk speeltje. Leg hem dan maar uit, zonder gevecht, dat ik andere plannen heb. Deze week 3 kleine buitenritjes gemaakt en het gaat steeds beter. Zijn grenzen zijn er weer en hij kijkt niet meer op van een vrachtauto. Hij is sterker en gecoördineerd en we hebben zelfs een galopje gedaan.

Vooruitzicht: Net op tijd, want volgend weekend mag hij mee naar Duitsland, veel stappen en klimmen. We kamperen in een dal naast een riviertje!


Geen opmerkingen: