Pagina's

dinsdag 4 augustus 2015

Concentratie ... of niet


Rode draad van afgelopen dagen was wel concentratie of het ontbreken daarvan.

Zondag reed ik met Kalipso in de lege rijbak ban de rij vereniging. Ik begon met werken aan de hand en hij deed enorm zijn best, het ging heel fijn. Tot er een ander paard bij komt, nota bene zijn weide maatje. Zodra die in beeld komt ben ik Kalipso's aandacht meteen kwijt. Hij vindt dat hij zich er tegen aan moet bemoeien of zo iets. Hij groeit centimeters. Als ik zijn aandacht vraag krijg ik een geïrriteerd antwoord, wat bij Kalipso betekend dat hij finnig van zich af bijt. Hij is heel "mondig" in zijn communicatie zullen we maar zeggen ;-)
Aangezien het aan de hand werken niets meer zou opleveren ben ik er maar op gestapt. En met rustig stap werk kreeg ik wel weer zijn aandacht bij mij. Uit eindelijk heeft hij weer erg zijn best gedaan, maar hebben we het werk simpel gehouden.

Maandag 's avonds ga ik Djarra rijden in de bak. Hij staat zonder vliegendeken buiten en dat gaat prima. Maar toen ik in de bak op hem zat zaten de vliegen en een enkele daas hem dwars. Hij kon zo met zijn hoofd schudden dat hij zijn balans verloor. Ook hier was nu de concentratie op werk niet aanwezig. Met zijn drukke hoofd kon ik niets dus puur op zit en benen gereden. Met veel klein lateraal werk kreeg ik hem langzaam met zijn aandacht bij mij en wat ik van hem vroeg. Hij kwam tot rust en ik kreeg zowaar een vorm van aanleuning.
Aangezien  de bak niet zo goed is hier en daar op een kleine volte gewerkt met, gezien de omstandigheden, een prima resultaat. Last van de vliegen heeft hij  niet meer gehad, toch wel grappig altijd.


Geen opmerkingen: