Pagina's

zondag 7 augustus 2016

Hoe zegt Djarra NEE ...


Djarra kan heel duidelijk zijn en doet dat dan zonder overtollige emotie, maar wel zo dat ik het echt wel moet begrijpen.

Bij een endurance wedstrijd is goed drinken voor een paard super belangrijk. Maar in wedstrijd modus vergeten ze dat soms of vinden het gewoon nog niet nodig. Als Djarra erg met andere paarden bezig was bij een groompunt dan hou ik een emmer water voor zijn neus. Als hij links en rechts om zich heen blijft kijken hou ik zijn hoofd vast boven de emmer om de "dorstprikkel" een kans te geven. Als Djarra mij duidelijk wil maken dat hij echt niet gaat drinken doet hij dat als volgt: Hij steek zijn neus in de emmer = raakt het water aan ( => kijk Linda ik heb het water gezien en geroken) en draait vervolgens zijn hoofd weer weg (=> maar ik heb echt geen interesse in water). Heerlijk zo'n duidelijk paard.

Dit weekend heeft hij het op een andere manier gedaan. Ik was al twee dagen heel progressief aan het rijden en hem gevraagd achter goed onder te treden, maar zonder meteen harder te gaan. De tweede dag in het eerste stuk draf vroeg ik hem weer meteen zijn kracht in te zetten. Hij deed een tijdje halfslachtig wat ik vroeg en was het toen kennelijk zat, dus hij legde me even uit hoe hij er over dacht: Op mijn been hulp zette hij krachtig aan ( => kijk Linda ik heb je hulp begrepen en kan die uitvoeren) om bij de tweede pas beide voorbenen gestrekt voor zich in de grond te planten wat een zeer adequate noodstop opleverde ( => maar ik vindt het een beetje te veel nu ). Verder totaal relaxed en dus heb ik even wat rustiger voorwaarts neerwaarts gereden als inleiding voor ontspannen galopjes.

Ik vindt dit zo prachtig hoe hij mij zaken kan uitleggen.

Geen opmerkingen: