Pagina's

woensdag 6 december 2017

Onbeteugeld - stap voor stap


De laatste dag van onze jaartraining bij Roos Bijleveld van Via Equestra: Wat wil je graag doen was de vraag. Mijn droom om zonder zadel en hoofdstel/halster te rijden dus.

Wat vooraf ging:
* Voor Djarra zit er een groot verschil in wel of niet iets om zijn hoofd. Zo kon hij vroeger voor een groot open hek blijven staan en niet op uitnodiging er zelf door heen stappen. Als ik het halster om deed liep hij zonder enige aarzeling echter gewoon mee.
* Toen ik Djarra kocht was hij niet op te zadelen en jaren is een singel of zadel een beperkende factor geweest.
* In mijn hart wist ik dat we nu samen zonder tuig zouden kunnen rijden, mijn hoofd had daar nog wat bedenkingen bij.
* Aangezien het koud en mistig was vond ik dat Djarra zijn wollen deken beter op kon hebben. De dekensingel is geen belemmering meer en het zit meteen ook wat "steviger". Verder kreeg hij een halsring om en een hoofdstel om even mee op te starten. Dat hoofdstel was voor mijn hoofd, die zijn bedenkingen had ;-)

Het uur U:
Als ik dan vanaf het op stapblok op zijn rug spring is dat toch wel spannend. Best al weer lang gelden dan ik op zijn blote rug gezeten heb. Djarra laat al snel weten dat dat geen punt is. Teugels laat ik los hangen, ik heb alleen de gesp in mijn hand. De andere hand heeft de hals ring losjes vast.

Pre-flightcheck: We hebben nog een pas verzet. Zachtjes vraag ik achterwaarts, 80% houding 20 % halsring signaal. Djarra reageert meteen en zonder aarzelen.

Dus we stappen weg. Roos ziet dat ik heel afwachtend erop zit en geeft aan dat ik best actiever mijn route mag bepalen. Niet zo zeer door hulpen te gaan geven, maar wel een door een duidelijke focus. Dus na een eerste rondje veel al om modder en plassen heen -  is dat het eerste wat ik oppak. Voor een uitwijk actie geef ik al een kuit signaal om rechtdoor te blijven lopen. Dat gaat goed, maar kan beter. Dus als Djarra mijn kuit negeert en zijn eigen plan trekt, stop ik zijn voorwaarts en vraag een zijwaarts terug naar mijn lijn. Dat gaat heel goed.

Dit voelt allemaal zo goed dat we het nutteloze hoofdstel er maar afgehaald hebben.
Al gauw stappen we voltes, slingeren om pionnen en kunnen haaks afwenden.

Vervolgens weer een paar keer met halve en hele ophoudingen gewerkt en vandaar uit aan gedraafd! YES. Djarra is totaal op mijn afstemt en draagt me in een voorzichtige draf.

Het was een magische dag en wat heb ik genoten en nog veel belangrijker wat heeft Djarra daar van genoten. Je zag hem groeien en zijn verantwoordelijkheid nemen.


Geen opmerkingen: