Pagina's

donderdag 27 september 2007

Gebruiksaanwijzing

Hij blijft af en toe toch moeilijk te doorgronden…

Wijze van houden.
Dit jaar staat hij sinds 2 jaar in een weide zonder schuilstal. Ik haal hem 3x per week een nachtje op stal. Kan hij onbeperkt hooi eten en languit liggen slapen, wat hij dus beide doet.
Maar ja het wordt nu herfst en het regent en dan kan hij niet schuilen wanneer hij dat wil. En dan krijg je soms ook wel een natte koude rug. En ik ben hem ook zachtjes aan wat meer aan het werk aan het zetten.

Niet zo’n zin misschien.
Dus toen ik me vanmiddag in de wei door de modder heen worstelde stond hij me vriendelijk aan te kijken. Hij is nog niet zo snel met naar me toe komen, doet hij nu soms als hij honger heeft en hij weet dat ik hem elke avond eten kom brengen. Maar goed nu gaf ik hem een aai en wat denk je, draait hij zich om! Loopt niet weg of zo, maar toch even zo’n duidelijk signaal. Ik heb niet zo’n zin. Geen idee of het aan het herfstweer of aan de toegenomen training ligt. Goed rustig mee genomen. Als ik hem maar tijd geef draait hij altijd wel bij. Dus uitgebreid gepoetst, rij rolt bijna dagelijks en nu dus in de modder… Ook nog even een beetje gemasseerd. Hals en rug, maar die was nu lekker ontspannen en los. Bij nat koud weer trekt hij hem strak en trekt hol weg bij aanraking, maar na aandacht en masseren is dat nu toe nog steeds op te lossen.
Ik ben met hem in de los gooi bak met de longe gaan werken. Modder en plassen kijkt hij na 5 minuten al niet meer naar, trekt wel zijn benen mooi op in de plassen. Na wat rustig draf werk en kleine gallopjes om hem een beetje vrolijk te krijgen hem bijgezet. Ouderwetse bijzetten met rubber ringen. Als hij dan netjes loopt met zijn neus op de loodlijn hangen ze los. Altijd even rustig beginnen, toen ik hem pas had dacht hij bij een singel om zijn lijf al dat hij niet kon lopen en met bijzetten stond hij helemaal stil of ging (teugel) kreupel lopen, terwijl ik ze dan helemaal los had hangen.

Aan het werk.
Maar nu kan hij aan het werk. Meer tempo, iets voor opvangen om hem uit te nodigen over zijn rug lopen. Ik wil hem achter eronder en voor laag, maar met balans midden of achter; van daar het voor opvangen. Hij pakte het niet helemaal door, dus op de grote cirkel af en toe een kleine cirkel gevraagd en met power eruit weer op de grote cirkel, werkt altijd. En hij is toch lekker gaan sjouwen, dan is hij weer helemaal top.

De beloning.
Als beloning alles eraf gehaald en hem vrij rond laten lopen. Af en toe duikvluchten naar hem uitgevoerd alsof ik hem ging opeten en zo. Vind hij wel leuk zo spelen. Kop en staart de lucht in. Komt meer omhoog in de draf dan vooruit, hij oefent de passage vast. Als afsluiting zijn avond maal en daarna een zeer tevreden paard terug de wei in gezet. Hij trekt echt naar de wei, dus hij heeft het er echt naar zijn zin.

Geen opmerkingen: