Pagina's

zaterdag 13 september 2008

Beetje ziek ....

Djarra was vanmorgen echt een beetje ziek en van slag.

Gister had het de hele ganse dag geregend met wat wind erbij dus ik heb hem aan het einde van de dag naar binnen gehaald voor een nachtje op stal. De voorspelling was dat ’s nachts alle buien weer terug over ons land zouden waaien en dat trekt Djarra niet. Als hij nat is dan is dat door en door en dan krijgt hij het koud. Dan kan ik kiezen hem met een deken buiten te zetten of op stal en deze keer koos ik voor een nachtje stal. Kan hij wat hooi bij eten. Ze staan sinds een week in een “verse” wei dus wat hooi en stro ertussen door is ook wel goed.

Op stal zag je Djarra staan rillen dus dat was een goede keuze. Op dat moment regende het nog steeds dus wat ik anders meestal doe even laten lopen om hem van binnen te laten opwarmen zag ik ook niet zitten. Dus zijn voer gegeven en hooi voor de nacht.

Toen ik ’s morgens kwam was een hooi plek tot op de grond toe schoon, maar er lag ook nog flink veel hooi. Dat is al zeer ongebruikelijk. Verder had hij veel en op een plek gemest ook niet gebruikelijk. Hij was opgetrokken dat is ook geen goed teken. Hij had zijn regendeken die voor de stal hing eraf gegooid en later toen ik hem er weer opgehangen had zat hij er in te bijten. En hij zat ook aan zijn halster te bijten dat daar hing. Draaide van me weg op stal. Drinkbak had hij niet uit gedronken. Dus hem water gegeven, hij dronk een halve emmer, dus niet absurd dorstig. Ik heb sinds kort Colosan op stal dat is voor koliek en als je paard met een hele bolle rommelende buik uit het land komt. Hier ook maar 10 ml van gegeven. Dit werkt ontspannend en de gassen verdwijnen sneller de darmen komen tot rust. En het werkt dus heel snel, je kan het voor het rijden geven en dan met rijden al het effect voelen. Hierna maar een grondige poets/massage beurt gegeven en opgezadeld. Het regende nog steeds, dus nu in de wei zetten zag ik niet zitten, zelf niet met deken. Stil op stal laten staan ook niet. Maar een rustig ritje zou kunnen bijdragen aan ontspannen. En dat heeft gewerkt. Hij had in het begin nog echt wel een beetje last van zijn buik, maar dat is langzaam weg getrokken. We zijn wel lang weg geweest, maar heel rustig aan gedaan.
Toen ik terug kwam was hij heerlijk ontspannen, stond te gapen toen ik met Mariska ging praten. Heeft goed gegeten en wou daarna heel graag naar de wei. Ondertussen was het eindelijk (14:00) droog geworden met een voorzichtig zonnetje. Dus een paard dat helemaal goed aanvoelde lekker de wei ingestuurd.

Geen opmerkingen: