Pagina's

vrijdag 12 september 2008

Djarra als leerpaard

Ik heb nu voor de tweede keer Djarra als les/leer paard gebruikt. En hij doet het prima en vindt het heel ok.

Het ging om werken aan de hand dus met hoofdstel en dressuur zweep zijn we aan de slag gegaan. Nou dat zeg ik dan meteen verkeerd. Ik heb hem meteen overgegeven aan Ingrid. Ze had al les van me gehad met haar eigen paard. Maar werken met andere paarden kan heel waarde vol zijn en tevens zouden we een nieuwe oefening doen.

Best moeilijk om je paard meteen aan iemand anders te geven. Maar beide hebben rustig de tijd genomen om elkaar te leren kennen. En ik heb (met moeite) me er niet mee bemoeid.
Eerst even gewoon rond gewandeld, zo kon Ingrid aftasten wanneer en hoeveel ze moest ingrijpen. Zo vertraagde hij standaard bij de verste korte zijde van de bak. Die blik van Djarra sprak bij tijden ook boekdelen, zo prachtig om te zien. Vervolgens een beetje stelling vragen, wat rechtsom heel makkelijk ging. Maar linksom had hij daar even tijd voor nodig. Hij heeft dezelfde truckendoos als haar eigen paard. Dus op dat vlak kon ik haar ook meteen verder helpen hoe dat het beste aan te pakken. Zo kunnen ze over hun schouder naar buiten weg lopen en dan moet je niet achter ze aan stappen, maar juist bij je eigen loop lijn blijven. Dus je eigen focus (oefening, looprichting) niet uit het oog verliezen als het paard iets anders doet dan gevraagd.

Daarna weer een stapje verder door schouder binnenwaard te vragen. En mij gaat het dan om de correct uitvoering vanuit gymnastiserend oogpunt. Dus een correcte houding, maar een vastgezette rug vindt ik niet goed. Hier moest Ingrid even zoeken naar hoeveel of eerder hoe weinig ze moest doen om Djarra de oefening correct te laten uitvoeren. Djarra is heel erg lenig, maar dat werkt soms lastig. Bij de minste hulp loopt hij met zijn benen al te kruisen en flink onder te stappen. Maar dat zijn die lange stelten van hem, zijn lijf doet dan nog niets aan buiging en de stelling verdwijnt dan ook rap. Dus even zoeken hoe hij met stelling en buiging ontspannen de oefening doet. Maar uiteindelijk ging het best goed en gaf hij tijdens de oefening mooi na.

Tot slot de nieuwe oefening. Vanuit de volte met behoud van de stelling naar buiten draaien. Je gaat dus een volte in met contra stelling. Achterhand maakt een kleine cirkel en doet nu minder. Maar voor moet hij zijwaards gaan stappen en daarmee werk je de schouder partij heel mooi los. Nadat ik dat had voor gedaan, vanuit de volte een paar passen in contra, nam Ingrid hem weer over. En pot verdorie zij loopt zo met hem meteen een hele cirkel in contra en er weer goed uitkomend met een paard dat nog steeds lekker in balans is. Zo ver had ik het nog nooit door gevoerd.

Het mooiste was toen ik Djarra de bak uit nam en nog even naar het hek om draaide. Toen liep Djarra zo met zijn neus bij haar hand met Ingrid mee ……. Kennelijk hadden ze flink aan bonding gedaan!

Geen opmerkingen: