Pagina's

maandag 18 mei 2009

We Deel 3: Onze eerste wedstrijd WE

Het hele weekend draaide om een een Working Equitation wedstrijd. Een wedstrijd vorm die in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Het deelnemers veld bestond uit prachtig aangeklede ruiters op Lusitano’s, western ruiters op onder andere haflingers, Deelnemers van het Belgische equipe in hun tenue op barokke paarden, parelli ruiters rijdend op een halsterje en wat loslopende geïnteresseerden, zoals ik zelf.

Er waren drie soorten proeven: Classic (voor de barokke ruiters), Western en Basic voor de geinteresserden veelal met TREC achtergrond. En dan waren er per soort een zware versie en een lichte versie.

Met Djarra had ik me voor de WEB (Basic) Licht opgegeven. Ik had geen trial kunnen oefenen en door omstandigheden eigenlijk helemaal niets geoefend of voorbereid. Ik ging puur voor de ervaring voor Djarra en om er even lekker uit te zijn.

Na het niet kunnen losrijden, zie deel I ben ik de proef ingegaan. In stap binnen komen, groeten, kleine voltes en achterwaard gingen zoals gepland en ik was heel tevreden. Dan draf en ook hier vrij kleine voltes om de lenigheid en het in de hand staan van mijn paard naar voren te laten komen ging ook naar wens. Rechte lijnen en diagonaal waar ik geen verruimen heb getoond. Galop begint goed, maar in de volte moet hij hoesten. Hiermee rommelig naar de draf terug en ben ik promt mijn proef kwijt dus heeft Lotje maar even de rest voorgezegd. Ook de linker galop, zijn moelijke kant gaat redelijk en al met al ben ik heel tevreden. Hij heeft niet vreemd gedaan bij de tent waar de jury onder zat en hij heeft gelopen waar ik wou dat hij liep. Voor onze eerste keer niet slecht.

’s Middags is de trail. Een aantal hindernissen had ik al besloten niet te nemen, zoals de hindernis en de afsprong. Een aantal hindernissen had ik mijn bedenkingen bij aangezien hij dat nog nooit gedaan had. De door wading van een waterbak en het pakken van een lange stok waar je verderop dan een bordje mee om prikt en hem dan weer terug zet. Deze hindernissen hebben we na een paar pogingen inderdaad niet gedaan. Ook verwachte ik niet dat het zou lukken tussen alle hindernissen te galopperen, maar dat ging dus als een speer. Hij vond dat rondgalopperen prachtig en was goed te stoppen bij de hindernissen.
Wel goed gingen zaken waar ik voor en achteruit tussen pionnen of balken door moet, super gecontroleerd echt heel knap van Djarra. Zijwaards over de balk was nog te moeilijk, maar ernaast ging wel goed. In galop rond twee tonnen ging aardig, maar hij kan nog niet zo klein wenden in de galop. Slalom had ik willen draven, maar hij galoppeerde zo enthousiast dat ik die ook in galop gedaan heb. Maar ja elke keer changeren is best wel moeilijk.

Belangrijkste was dat hij het leuk vondt en zijn best heeft gedaan. Ondanks dat eigenlijk alles nieuw was. Dit gaan we beslist vaker doen. Lotje wil nog drie wedstrijden dit jaar organiseren. Er zijn ook foto’s gemaakt dus hopelijk kan ik ook nog wat laten zien.

Geen opmerkingen: