Pagina's

donderdag 10 december 2009

Nieuw zadel: Pegaso sport

Al langer zat een nieuw zadel in de planning. Dit voorjaar had ik een Gaston Mercier uitgeprobeerd, maar daar had Djarra een probleem mee. Aangezien hij zo wie zo soms nog vreemd op iets nieuws kan reageren heb ik toen besloten deze zoektoch maar na het wedstrijd seizoen voort te zetten. En als hij dan ook nog eens zich zelf in de prak werkt door in een hek te vallen schuiven de plannen weer verder door.

Maar nu is het eindelijk zover. Ik wist aardig wat ik wou en wat bij Djarra goed zou kunnen passen. Het is dus een Pegaso sport geworden.
Pegaso staat voor een zadel met "engelse" boom en gericht op dressuur (houding van de ruiter). Met singelstoten die in een V lopen en om een korte singel vragen. De kussens zijn opgebouwd uit twee lagen en met een één schroef zo van de boom te verwijderen. Hierdoor kunnen ze terplekke worden aangepast aan je paard als zijn "trainings" toestand daarom vraagt. De sport uitvoering heeft geen zweetbladen en dus geen kniewrong, dat was een van de eisen die ik had. Heb ik niet nodig en scheelt 3 kg en het paard kan nog meer warmte kwijt.



Djarra gaf eigenlijk de doorslag door er heel lekker onder te lopen. Ik had er een op proef waar ik nu dus al heel wat buitenritjes mee gemaakt heb. En bij hellingen werk gebruikt Djarra nu veel meer zijn lendenen om swingend af te dalen. Verder heeft hij vanaf de eerste keer opzadelen gewooon niet gereageerd op dit zadel. Ook niet toen ik niet voldoende had aangesingeld enhet zadel omlaag kwam bij opstappen. Ook niet toen ik in het zadel dit "recht" zette door even flink in een stijgbeugel te duwen, iets wat voorheen niet eens in me op kwam om te doen.

Geen opmerkingen: