Pagina's

donderdag 19 juli 2012

De motor zit achter ...

Om te begrijpen waar ik met Djarra aan werk vergelijk ik hem soms met een auto. Zo heb ik een paar jaar nodig gehad om de carrosserie recht en sterk te maken. Verder draaide hij nog altijd voornamelijk op een hulp motor die in de voorhand zat. Beide motoren zijn altijd heel economisch en zuinig geweest. Dus conditioneel was het altijd wel goed voor elkaar en zo hebben we in 2009 ook onze eerst endurance wedstrijd van 112 km (in 2 dagen) goed kunnen volbrengen.

Ook ben ik al een paar jaar bezig het vermogen van zijn motor achter op te voeren. Dat is ook heel goed gelukt. Probleem was alleen nog de overbrenging .... Hij wist gewoon niet hoe hij deze kracht moest gebruiken en in her verleden kon hij zelfs in paniek raken als de motor echt aansloeg en hij die kracht door zijn lijf voelde.

Dit voorjaar in de 3 daagse dressuur clinic viel het kwartje eindelijk. De motor op vermogen laten draaien en daar soepeltjes mee rond rijden ;-) Voor mij ook een leermoment hoe ik hem dit kon uitleggen op een voor  hem begrijpelijke manier. Na deze clinic hebben we hier samen mee gestoeid. Daarna nam ik hem mee de bergen in en ook hier hebben we die motor even op vol vermogen kunnen laten draaien en dat vond Djarra echt zo gaaf!

Vanavond liet ik hem los in de grote paddock achter. Kan ik even rustig zijn stal uit mesten en hij scharrelt daar een beetje rond. Toen ik klaar was ben ik ook de paddock ingegaan om te zien of hij zin had zijn benen te strekken. Nou, dat had hij! Voor het eerst dat ik hem heb (6 jaar) is hij uit zich zelf in volle galop plat door de paddock gaan racen! En hard dat hij ging. En handig dat hij was, in de galop om graaf kuilen een duiken enzo. Als ik het vroeg wou hij ook best wel van hand veranderen .... in volle galop en meteen weer gas erop. Ik heb zo staan genieten en kan niet wachten om morgen, zaterdag en zondag met hem op stap te zijn.

Geen opmerkingen: