Pagina's

dinsdag 30 april 2013

Wat een paard ...



Afgelopen zondag voor het eerst na de wedstrijd weer buiten gereden. In de verwachting dat het wel rustig zou gaan de martingaal  niet om gedaan. Dat was een inschattings fout ...

Na het opstappen moest Djarra even wennen aan de nieuwe pad onder het zadel, maar na 200 meter was dat ok. Eerste drafje ging nog wat moeizaam: zijn coördinatie was wat rommelig en heuveltjes en wortels zijn dan een uitdaging. Persoonlijk denk ik dat dat nog resten zijn van het feit dat hij licht ataxtisch was toen ik hem kocht en als hij moe of erg ontspannen is zie je dat nu nog terug in de vorm van moeizame coördinatie.  Zodra hij actiever wordt verdwijnt het, wat ook nu het geval was. Na een half uurtje rustig draf werk was daar niets meer van te merken.
Bij de eerste galop had ik meteen een ander paard onder me: gecoördineerd  fit, fanatiek en hij wou hard! Liefst hoofd omhoog, rug vast zetten en dan is hij lichtelijk onbestuurbaar en de rem werkt dan ook niet zo best meer. Nu kon ik dat wel vlot oplossen steeds, maar dit is gewoon onacceptabel gedrag dat ik er zo snel mogelijk uit moet hebben. Dus actief blijven rijden en veel been geven om hem achter er onder te rijden, terwijl ik als nood oplossing zijn hoofd opzij trek om weer iets te vertellen te hebben. Hier had de martingaal uitkomst geboden, want dan kan hij zich niet onbestuurbaar maken.
Op de discussies die we tijdens de galop hadden na, liep hij verder helemaal super en was het ritje echt heerlijk.

Aangezien ze dit weekend voor het eerst de wei in zijn gegaan heb ik maandag avond toch even gereden. En hij liep zo zalig! Mooi ontspannen aan de teugel in de draf.

Vandaag (dinsdag) weer met anderen op stap geweest bij Garderen, deze keer maar de martingaal eraan gehangen. Ik had me nog zorgen gemaakt of dit niet te snel te veel zou zijn, nou volkomen onnodig.
Djarra had er zin in! Dat het draf tempo de hele rit rond 15 km/uur zat was totaal geen probleem. Dat de galop stukken rond de 20 km/uur waren was een eitje wat zeker de eerste galop voor mij nogal wat werk opleverde. Laten we zeggen dat hij nog niet stabiel aan de teugel gaat ;-). Het enig waar hij nog moeite mee heeft is een stap tempo van 6 km/uur ...
We hebben 25 km gereden in 2 uur met prachtig weer en Djarra gaat dus gewoon als de brandweer!


Geen opmerkingen: