Pagina's

zaterdag 10 augustus 2013

Werken met koeien


Ik had enorm uitgekeken naar vandaag: Voor het eerst met Djarra tussen de koeien. Ik had echt geen idee wat ik kon verwachten. Wat we zouden gaan doen en hoe Djarra zou reageren. Hij is de laatste tijd wel super cool, maar toch ...

Na wat los rijden ging we aan een kant van de bak staan als ze de koeien aan de andere kant naar binnen zouden drijven. Wat gaat er gebeuren als een koppel jonge koeien de bak in komt .... en we wachten af. Kijk daar is de eerste. Geïnteresseerd kijken de paarden toe als ze naar binnen komen en onze kant uit komen. Geen spanning alleen puur interesse.

Hierna mag ik als eerste er naar toe met een ervaren paard dat schuin achter me vertrouwen geeft. Nou dus dan vraag ik Djarra om naar de koeien toe te stappen en dichterbij te gaan en ze op te drijven ...... Nou als ik niet zo druk was geweest was mijn mond van verbazing opengevallen. Djarra loopt zo de groep in, drijft koeien op, blokt ze tegen de wand als ze terug de groep in willen. Hij vindt het allemaal best wel grappig.
Dus na 10 minuten kan mijn dag al niet meer stuk!

Later krijgen we nog bepaalde opdrachten en hij blijft top. Eeuwen wachten langs de kant en dan weer even "aan het werk". Het werk vraagt om snel schakelen tussen vooruit en stil staan, wisselen tussen links en rechts van de koe die je opdrijft "duwen" om hem van omkeren te weerhouden. Geen tijd om het paard rustig voor te bereiden, het werk met een koe vraagt om directe aktie en reactie.

De 3 uur les was het bijna 4 uur traileren meer dan waard.




Geen opmerkingen: