Pagina's

zaterdag 28 september 2013

Hoe beweegt een paard ..


Uitgangspunt in de theorie: De bouw bepaald voor een gedeelte hoe een paard beweegt. Training heeft ook invloed op hoe een paard beweegt. Mede door training kan je ook werken aan de bewustwording van een paard hoe hij zou kunnen bewegen. Uiteindelijk als een mooi vrij bewegend paard wil hebben moet hij het zelf gaan doen zonder door de ruiter in een houding getrokken - gewerkt te worden.

Vandaag een prachtig kado gekregen: Djarra die uit zich zelf zijn bewegingspatroon heeft veranderd.

Oefening: Linker galop is nog moeilijk en loopt hij het liefst scheef met zijn hoofd naar rechts lekker op zijn linker voorbeen vallend.
Mijn hulpen: linkerhand van de hals af om zijn hoofd uit te nodigen recht voor zijn lijf te komen. Drijvende hulp met mijn linkerbeen om hem te laten inbuigen - loslaten aan de rechtkant.
- normale reactie was dan dat hij losliet en hoofd en hals naar links liet inbuigen: waardoor hij rechter ging lopen.
- vandaag liet hij los door zijn bekken te kantelen en zijn linker achterbeen verder onder de massa te plaatsen: zijn hoofd en hals bleven recht, maar waren ontspannen. Hij liep recht gericht en in een mooie balans.

Zo bijzonder om bij dezelfde hulpen opeens een andere - veel betere - reactie te krijgen!

Ik was lekker aan het buiten rijden dus dit hebben we een paar keer herhaald. Heel bijzonder hoe hij ontdekt heeft hoe hij zijn lichaam beter en makkelijker kan gebruiken. Eerst had ik al gemerkt dat hij bij het aandraven ook al beter over zijn rug loopt, hij draagt me echt vanaf de eerste pas. En nu dus deze reactie ook weer van achter uit. Er is echt een kwartje gevallen.

Voor zo ver ik het kan beoordelen allemaal gevolgen van onze wedstrijd laatst: 50 km in een voor hem hoog tempo, maar nog veel belangrijker door hele lange stukken gegallopeerd te hebben. En alle training die daar aan vooraf ging om zijn galop te verbeteren.

Geen opmerkingen: