Pagina's

zaterdag 5 april 2014

Uitdaging ..... in management!


Uitdaging: a.s. zaterdag een endurance wedstrijd over 45 km in pittig terrein (Utrechtse heuvelrug) en overmorgen (maandag) gaan de paarden voor het eerst weer de wei op.

De hele winter staat Djarra op stal en overdag in een zand paddock met zijn stalgenoten. In het voorjaar gaan ze weer de zeer goed bemest wei op: dag 1 één uur, dag 2 twee uur etc en met een week hele dagen. Deze keer dus precies één week voor ik mijn wedstrijd heb - niet goed. Hem de hele week op stal houden en niet met zijn vrienden de wei op vindt ik geen optie.

De hele week mee de wei op levert een hele rits aan risico's op die ik zonder een wedstrijd goed kan managen, maar dan vraag ik geen sport prestatie.

Plan van aanpak, zoals ik dat nu voor ogen heb:
Maandag en dinsdag gewoon met de groep mee de wei op. Woensdag ga ik aan een stal genoot vragen hem na 2 uur uit de wei te vissen en op stal te zetten. Donderdag en vrijdag niet de wei op en als er plek is in een paddock.
Voer aanpassing:Ik geef twee soorten krachtvoer en ga ik nu voor alleen de meusli van Bio-Ron, zonder melasse en olie. Ook stop ik met het vitamine E+selenium supplement, want daar zit ook suiker in. De stalhouder geeft 's morgens en 's middag minder kuil. Wat ik 's avond ga geven moet ik even bekijken per dag.
Daarnaast zal ik hem elke avond voldoende beweging geven en ik heb vrijdag (de dag voor de wedstrijd) vrij dus dan kan ik ook meer tijd aan hem besteden.

Best wel spannend dus of ik hem hier zonder problemen door heen kan loodsen op zo'n manier dat hij gezond en fit zaterdag bij de wedstrijd aan komt. Hopelijk kan hij er dan in de wedstrijd er vol voor gaan.




Geen opmerkingen: