Pagina's

vrijdag 6 februari 2015

Samen genieten


Droog, zonnig, koud, straffe wind en binnen op de bank met Floris ben ik aan het dubben wat ik met Djarra zal gaan doen....

Ik kies voor een uitje waarvan ik weet dat Djarra zal genieten en dat is samen wandelen. Met thermo hemd tegen de kou en gympen, zodat ik ook kan lekker kan rennen. Sinds kort kan ik rustig joggend verder rennen dan de 500 meter waar ik tot nu toe altijd strande met een torenhoge hartslag en volkomen buiten adem. Dat kan ik hier in Soest een rondje gaan wandelen / joggen, maar dat kan natuurlijk ook samen met Djarra. Alleen ik moet wel in een rustig tempo lopen en dat is niet Djarra's eerste keus.

Eerst de stal uitgemest dan kan ik even acclimatiseren na mijn bank hang ochtend. Voor Djarra kies ik een touwhalster, want dat staat mooi maar werkt ook iets duidelijker dan een stal halster, 4 meter touwtje geeft meer vrijheid en een zweep. Met de zweep kan ik hem aangeven dat het tempo langzamer moet, door hem voor hem te houden. Ik hou het touw liever losjes. Verder een trainings dekentje dat zijn schouders vrij laat, maar zijn rug lekker warm.

Meteen vanaf stal vertrekt Djarra vlot en vrolijk. Binnen de kortste keren vindt hij draf een goed idee. Aangezien we nog naast de snelweg wandelen vindt ik dat daar geen goed idee. Bruggetje over en we draaien het recreatie gebied in. Nu kunnen we draven vindt Djarra, om alle initiatief bij hem te laten is nu niet verstandig - geef ze een vinger en ze nemen een hand en zo -  dus ik zeg dat hij mag grazen. Nou dat is volgens hem helemaal een super idee dus neus in het gras zo mak als een lammetje. Als we daarna verder wandelen is hij helemaal relaxed.

Op het asfalt kan je hem mooi horen lopen, met zijn blote voeten krachtige "holle" stappen. Hij zet namelijk zijn voeten plat neer, zonder ze over de grond te slepen en dat klinkt dan hol. Het klinkt ook heel krachtig. Even verderop draaf ik heeeeeeeel rustig aan en Djarra draaft meteen met me mee. Met een krachtige afzet en een trotse houding blijft hij heeeeeel rustig draven naast me. Dit is puur genieten zeker omdat ik het nu wat langer vol kan houden. Zo lang dat Djarra ontspant en met zijn neus laag naast me danst. Dat is nog meer genieten.

We wisselen af met lekker wandelen, vlot tempo dat wel. Spannende brug en door een hekje verder. We zijn totaal alleen in het uitgestrekte graslandschap. Hij mag weer even grazen, dat doet hij het liefst! Zo richting huis en lekker warm gelopen gaat zijn draf tempo zachtjes omhoog en moet ik een beetje bij remmen met de zweep - door hem even voor hem te houden -  en ook meer contact met het lijntje. Maar door in zijn ritme te lopen kan ik best met hem mee komen, bochtje links, bochtje rechts, samen.

Via een andere weg steken we door een puntje Leusden af naar stal. Samen zijn we ruim 1 1/2 uur  zo weg geweest, maar voelt als uren.


Geen opmerkingen: