Pagina's

zaterdag 14 maart 2015

Obstakel training in het kwadraat



Om van de stal in Hulshorst in het bos te komen moet je over een dubbel spoor en de A28. Het viaduct over de A28 heeft de breedte van 1 rijstrook met lage leuningen en is erg lang aangezien er op dat punt een strook bomen tussen beide rijbanen van de A28 zit.

Djarra heeft wel eens moeilijk gedaan bij spoorweg overgangen dus dat was een punt van aandacht.
Het viaduct was de echte uitdaging. Ik ben wel eens over een viaduct geweest maar dat was ruim 2 baans, wel spannend maar te doen.

Zo'n smal viaduct over een snelweg dat is een uitdaging met een paard dat vroeger (7 jaar geleden) al compleet in blinde paniek raakte als er een fietser recht op hem af kwam. En met blinde paniek bedoel ik een paard dat met 4 benen recht de lucht in gaat staan springen zonder te kijken waar hij heen springt.
= Djarra heeft dit laatste jaar laten zien dat hij van niets meer in blinde paniek raakt, hij blijft in het hier en nu en aanspreekbaar.
= Djarra is aardig verkeersmak geworden en langs de weg is geen punt meer, al loop ik er wel nog altijd naast.
= Djarra is de laatste 2 jaar steeds moediger geworden en daar zal hij nu gebruik van moeten maken.

Met dit alles in mijn achterhoofd wist ik dat hij het met het viaduct heel moeilijk zou krijgen. Dus zo wie zo met een ander paard samen die het geen punt vindt. En ook met een ander paard samen waar ik vertrouwen in ruiter en paard heb om ons te kunnen begeleiden en ondersteunen.

Marjolein en Noka hebben deze klus geklaard. We trainen vaak samen en de paarden gaan ook heel fijn samen.
Zaterdag 7 maart afgesproken en samen op pad. Djarra was super blij en bloedfanatiek, al bij het wandelen naar het bos. Bij het spoor vond hij het wel spannend maar liep toch goed door. Dan even 200 meter rustig paadje voor je bij het viaduct bent. Hier weer strak achter Noka gezet, teugels stevig gepakt en hem gecommandeerd op te letten en door te lopen. Eerste helft met verkeer van links (waar ik loop) gaat goed wel spanning in zijn lijf. Dan lopen we boven de bomen en dan komt het verkeer van rechts ... doodeng vindt hij het en gaat een beetje panieken. Hij begint wat te hippen / drammen / aanspringen. Ik vraag Marjolein iets meer tempo te maken, zodat ik hem wel voorwaards kan houden. Hij dramt half over me heen, maar wil ook graag bij me blijven. Aan de overkant moet je door een hek dat Marjolein open doet en ik met een nog steeds hyperende Djarra schuif er door heen. Na 10 meter komt hij tot rust. Nog wat gewandeld, maar daarna een super rit gehad.
Maar ja, je moet ook weer terug over dat viaduct .... de paniek was eruit, maar hij ging nog wel drammen en liep nog 10 meter door te hyperen. Zijn eerste reactie boven de tweede helft is inhouden, maar dat mag dus absoluut niet - voorwaards, maakt niet uit hoe is het devies.

Vandaag zaterdag 14 maart was de tweede keer. Ik wil dit even kort op elkaar een paar keer herhalen samen met Marjolein en Noka. Het spoor loopt hij zo over dus dat is alvast binnen. Bij het viaduct heb ik afgesproken dichter op Noka met Djarra's hoofd een beetje naast haar kont op de tweede helft te lopen. Het werkt, hij vindt het spannend gaat wat harder maar ontspand meteen als we erover zijn. Zelfs een schrik aktie op de brug van Noka laat hem koud, dat is altijd zo met die twee heel fijn.
Heerlijk ritje met meer galopjes en hoger tempo draf gedaan. En op de terug weg gaat hij weer met zijn hoofd naast Noka veilig over het viaduct!

Dus elke keer een verbetering! Hier zag ik best wel tegenop, maar hij pakt het zo goed op.

Geen opmerkingen: