Pagina's

zaterdag 13 oktober 2007

Klassieke dressuur

Onze eerste les van Nelly Abbenes.

Om in de bak een stapje verder te komen heb ik weer les genomen. Les van Nelly Abbenes. De les was zeer boeiend. Djarra vind soms het draven in een bak nog spannend en zet zich dan in rug/schouders/hals en nek vast. Het eerste wat we gingen aanpakken was het vastzetten in de nek. Heb je het daar ontspannen dan ontspant de rest ook. Hiervoor een iets hogere handhouding dan ik gewend ben om het paard in houding en balans nog meer van de voorhand af te krijgen. Wat ik nu deed als ik ontspande was mijn handen laten zakken bij het teugel geven, waardoor Djarra omlaag en ook naar voren “viel”. Nu moest ik wel bij elke ontspanningsactie van Djarra ook teugel geven, maar niet hem naar beneden laten gaan. Vandaar mijn handen hoog. Hoog ten op zich te van mijn omlaag brengen dus. Dat is lastig want een gewoonte om bouwen naar een andere handeling vergt altijd veel denkwerk.

Vervolgen wil Nelly de paarden eerst achter laten zakken (=verzamelen). Dus ze moeten door verzameling achter in alle gewrichten gaan buigen en hun bekken kantelen. Vanuit deze houding kunnen ze dan voorwaarts gereden worden, maar met behoud van deze balans/verzameling.
Djarra hebben we in de stap naar verzameling gereden door niet te drijven, maar alleen tempo terug te rijden met een ontspannen kaak. Dus constant die ontspanning vragen en ruimte geven als hij loslaat in zijn kaak. Maar in die ruimte mocht hij niet voorwaart weg lopen. Dus tempo terug. En zolang hij blijft stappen, zijn voeten optilt, is het goed. Pas als hij in het tempo terug rijden stil valt een snelle hulp om zij voeten in actie te krijgen en meteen niets en voor ook ruimte geven. Maar hij mag dan dus niet sneller of meer voorwaard. Het boeiende was dat Djarra dus bleef stappen met zijn voeten waar ik het van te voren al lang niet meer verwacht had. Ook vond hij het leuk en ademde hij goed door, terwijl ik dit vroeg. Twee maal heb ik gevoeld dat hij zou gaan dansen op de plaats, ik voelde de stuwing en het in balans er onder treden van zijn achter voeten. Prachtig gevoel.

Nu lekker hier zelf mee door oefenen en ik kan niet wachten tot de volgende les.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Lin,
Het ziet er helemaal top uit! Mooie verslagen.... Leuk om te lezen dat jij nu dezelfde "aha-momenten" ervaart met de klassieke dressuur, als wij bij jouw lessen soms hebben.
Ga zo door!!
xx Els