Pagina's

woensdag 31 oktober 2007

Dressuurweekend (klassiek)


Afgelopen weekend zijn Djarra en ik naar Deurze bij Assen afgereisd. Wat voor ons beide hele onderneming was. Toen ik me inschreef voor dit dressuur weekend kon ik met Djarra nog niet in een bak rond draven, veel stress en spanning nog vanuit het verleden. Buiten ging wel goed en we zijn al op twee endurance wedstrijden gestart in klasse II en goed uitgereden. Maar vreemd terrein en in een bak was nog een issue.

Logistiek

Ik ben nog niet veel alleen met paard en trailer op pad geweest. Dus voor een weekend naar Deurze met een reistijd van dik 2 uur naar onbekende bestemming is best spannend. Laden was vorig jaar nog een probleem, maar dat ging al beter … maar blijft dus wel spannend. Dus toen hij bij de eerste poging binnen 5 minuten met mijn erop stond was dat een eerste overwinning. Op de terug weg liep hij zelfs direct achter me aan de trailer in! Reizen vind hij prima en vreemd terrein en overnachten in vreemde boxen is ook geen probleem hij is zo makkelijk.

Het weekend

De indeling was vrijdags 2 lessen, zaterdag en zondag 1 les, dit zijn privĂ© lessen van ¾ uur. Het was heerlijk om donderdags te kunnen aankomen, dat geeft rust als je de volgende dag aan slag gaat. Vrijdags mocht ik als eerste lessen. Nu heb ik nog nooit van Wim Vonck les gehad en kende hem ook verder niet dus dat is dan aftasten van beide kanten. In verband met de verwachte spanning in Djarra ben ik 20 minuten eerder de bak in gegaan. We hebben de bak verkend, dat vond hij al niet meer eng of vreemd. Eigenlijk liep hij er rond als of we dit wekelijks deden ;-). Wat aan de hand gewerkt waarbij hij meteen ontspande en omlaag kwam. Ook even een drafje aan de hand waar hij lekker bij liep. Voor de zekerheid toch gewacht met opstappen tot er iemand in de bak was. Het mag echter geen naam meer hebben, hij hield misschien 20 meter zijn rug vast en toen was het goed. Verder was de eerste les veel uitleggen en praten en wat laten zien hoe ik nu bezig ben met hem. Hierna lekker meteen weer in de paddock gedaan.
Aan het einde van de middag had ik dus mijn tweede les. Terwijl ik zelden meer dan 2 dagen achter elkaar rij en nooit meer dan 1 dag in de week in de bak is dit dus ook weer een interessant experiment. Dus uit de paddock gevist en op stal gezet om het zand eraf te borstelen en op te zadelen. Ook de tweede les weer even vooraf aan de hand gewerkt, meer voor mezelf dan voor hem denk ik. De volgende lessen ben ik na binnenkomst in de bak vrij snel opgestapt zonder problemen.

De lessen

Eerst op de volte in stap gewerkt. Djarra helpen ontspannen en dit beloond met lange teugel. Dit blijft gedurende het werk steeds de beloning: lange teugel. Op de volte met schoudervoor en buiten gewerkt. Travers vindt Djarra nog moeilijk, ook met Wim als ruiter. Gewisseld tussen werk naar verzameling en losse teugel maar wel aktief over de rug heen. We hebben ook in de draf gewerkt naar een aktieve / ontspannen / stabiele draf. Niet bij elke pas drijven, hij moet zelf lopen. Wel nagefelijk, maar niet zwaar in de hand. En dan in balans en cadans blijven. Nu we zullen de komende maanden hier hard aan gaan werken.

Samenvatting

Een top weekend! Djarra is recht van lijf en leden en klaar voor het serieuze werk. We gaan verder met de klassieke dressuur als basis voor alles.
Meer informatie over Wim Vonck: http://www.horsefeelings.nl

Geen opmerkingen: