Pagina's

zondag 7 oktober 2007

Springen!


Voorjaar/zomer 2006: balken zijn eng.
Als ik Djarra los in werk wil ik wel eens met balkjes werken. Ik hoefde maar 1 balk op de hoefslag bij E of B neer te leggen. Als Djarra dan de hoek om kwam na de korte zijde, dus op 20 meter! Dan stond hij stil. Echt stil, want er is wat veranderd, een balk, op de hoefslag. Dan moest ik hem er echt twee maal overheen loodsen voor hij weer uit zich zelf er over heen kon stappen of draven. Als die dat een maal durfde dan kon ik die ene balk verbouwen tot een kruisje of een stijlsprongetje en dat vond hij dan prachtig. Springen heeft hij altijd leuk gevonden, alleen opeens zo’n balk is doodeng.

September 2007: balken en sprongetjes kunnen leuk zijn.
Hij gaat steeds beter, en gaat los zonder aarzelen over 1, 2 en zelfs 3 draf balkjes. Dus laatst voor en na het kruisje een galopbalk gelegd. En wat denk je? De eerste keer stopte hij tussen de balken en heb ik hem ruimte gegeven om er langs te gaan. Op nieuw ernaar toe met iets meer begeleiding van mijn kant. En hij springt! Alleen weet hij niet hoe hij zijn achtervoeten over die laatste grondbalk na de hindernis moet neerzetten, erg komisch om te zien. Maar hij raakt dus niet meer van slag als er opeens balken op de hoefslag liggen. Ook niet als er meer dan 1 hindernis is. Dus wordt het tijd om eens onder de man te gaan springen.
Laatst rijdend over bakjes gegaan. Eerst 1, daarna 2 en tenslotte over 3 drafbalkjes achter elkaar. En dat doet hij zonder aarzelen en misschien vind hij het wel leuk ook.

6 Oktober 2007: We hebben gesprongen!
Zondag ’s morgens met een zonnetje en een weer droge bak om in te rijden. Aangezien hij altijd echt op gang moet komen eerst, zoals we altijd doen even aan de hand wat oefeningetjes. Snel een drafje aan de hand gedaan daar wordt hij al wat wakkerder van. Ik had 3 draf balken neergelegd, twee staanders klaarstaan en een reserve balk. Opgestapt en wat los gereden, hij is nog niet echt vlot, maar dat komt straks wel. De reserve balk licht zo dat ik die als enkele draf balk kan nemen. Dus hier eens in draf op afgereden en BOEM we staan stil. Typisch Djarra, moet twee keer kijken en dan gaat het wel. En inderdaad tweede keer staan we nog stil en stappen we erover, maar de derde keer durft hij in draf te blijven. Dus toen maar op de 3 officiĆ«le drafbalken afgereden en daar loopt hij dan zo makkelijk overheen. Volgende stap is dat ik een heel laag kruisje maak met een drafbalk ervoor. De drafbalk geeft hem steun en de “hindernis” is zo laag dat we uit stilstand hier over heen kunnen stappen. Hierna even links en rechts een galopje gedaan, omdat als ik zo een sprongetje doe we ook in galop komen. Galop vind hij altijd wel leuk dus hij wordt voorzichtig wat actiever. Na de galop in draf op het kruisje af …. en stappen er overheen. Goedzo Djarra, ik prijs hem elke keer de hemel in. Hierna draven we erover zonder problemen. Hierna draaft hij door over de balk en de hindernis. Het kruisje verhoogd naar een echt sprongetje. Weer even een galopje en dan in draf erop af. O.k. tweemaal gestopt en de derde keer progressief gereden en gesprongen! Na de sprong galopperen we dan door en hij vind het prachtig. Dan moet ik hem echt even uit de galop halen om in draf op de hindernis af te rijden.

Dit was allemaal linksom dus nu rechtsom. Ik haal de drafbalk weg en rechtsom is zijn makkelijke galop kant dus ik rij op de hindernis af. Maar wat ik altijd in mijn lessen zeg doe ik nu dus fout. Hij weigert en blijft weigeren, ik had de hindernis niet terug in de laagste stand gezet. Dus ik er weer af hindernis in laagste stand en MET drafbalkje ervoor, bekende situatie. Opnieuw in draf aanrijden en … in stap erover. Weer super beloond. Hierna doet hij het ook in draf en als ik het even later weer ophoog doet hij dat zonder problemen. Na de hindernis galoppeert hij steeds enthousiaster rond.
Dus als afsluiting wat rond gegaloppeerd en gedraafd en hij loop lekker en loopt te briesen. Als ik afstap merk je hoe “spannend” dit was. Hij is mentaal bekaf! Ik geef hem nog te eten en borstel wat voor ik hem als beloning naar de wei breng.

Wat een top dag! In juni kon hij nog niet draven in een bak en nu zijn we aan het springen!

Geen opmerkingen: