Pagina's

vrijdag 11 januari 2008

Onze eerste springles!


Eindelijk is het zover onze eerste springles is een feit. Ik had er echt naar uitgekeken en was heel gespannen enthousiast. Het was dan ook grappig om te merken dat Djarra mijn spanning meteen oppakte en “oud” gespannen gedrag vertoonde toen we naar de manege wandelde. Hij wist niet dat hij naar zijn eerste springles ging, want ik wandel dit stuk ook als ik in het bos ga rijden. Het is later nog voor de les ook weg gezakt bij ons. Hopelijk gaat Djarra leren dat mijn enthousiaste spanning altijd leuke dingen betekenen. Want hij vind springen leuk dat is nu wel bevestigd.

Maar ik moet niet op de zaken vooruit te lopen. Ik had alles zeer ruim gepland, omdat Djarra een rijbak en een binnenbak tot nog toe nog spannend vond. We kunnen ook pas sinds kort zonder al te veel “hikjes” rond kunnen draven en voltes rijden. Dus ik was ruim op tijd bij de stal waar hij al zonder op of om kijken eigenlijk zo het terrein op liep en mee de binnen bak in ging. Eerst rond gewandeld aan de hand daarna erop. Gestapt en gedraafd. Er kwamen ook andere in de bak of gingen eruit. Eigenlijk reageerde hij heel relaxed en er is geen spanning in zijn rug geweest. We hebben wat gedraafd, niets dressuur-matigs ik ben al blij als hij redelijk relaxed rond loopt en hoe daar bemoei ik me niet te veel mee. Nou dat is niet helemaal waar, door middel van stelling vragen in stap help ik hem ontspannen.

Lammert kwam zeggen dat we in de buitenbak ging lessen dus ik ben afgestapt en ben naar de buitenbak gegaan. Nergens balken te bekennen dus ik had nu weer tijd om eerst rond te wandelen en pas daarna weer op te stappen. En weer was Djarra braaf, hij liep het lekkerst richting uitgang en wat stroever ervan af. Aan Lammert aan gegeven dat ontspannen voorwaards gaan prioriteit één was en springen prioriteit twee. Tijdens de les zaten we helemaal op één lijn van wat we wilden dus dat is fijn.

We begonnen met één drafbalk en voila, daar loopt meneer tegenwoordig zonder blikken of blozen zo over heen. Ook twee en drie drafbalken werden soms echt heel goed genomen. Wel kwam lrechtsom dravend het “hikje” naar boven en hij heeft ook lopen hoesten. Dit zijn tekenen bij Djarra dat hij het spannend vind. Maar hij blijft braaf doorwerken en doet echt zijn best.
Hierna een kruisje met drafbalkje ervoor. En wonder boven wonder ook hier gaat hij meteen de eerste keer zo overheen!!!! Dit is echt nog nooit vertoond, maar wel stilletjes gehoopt. Stukjes gaat hij ook lekker aan de teugel wat dus alleen kan als hij zijn rug los laat. Lammert legt het iets hoger, want Djarra is erg slim en makkelijk, dus lage kruisjes kan je draven en hoef je helemaal niet te springen. Na de hindernis nadruk op flink door galopperen. Hij moet leren op de hindernis aan te trekken en dan kan ik heel stil worden in mijn handen en mijn drijven. En het gevoel dat hij geeft is soms echt goed.

Als laatste een kleine stijlsprong zonder draf balk die ik uit galop moest nemen. We waren nu linksom bezig en dat is zijn moeilijke galop kant al galoppeerde hij prima na de hindernis door. Maar de eerste keer aanspringen in linkergalop voor de hindernis was wat kunst en vliegwerk. Maar de sprong was goed. Even stappen en opnieuw aanspringen ….. springt hij prachtig in links aan zo naar de hindernis, springt erover en galoppeert door: echt helemaal volgens het boekje YES YES YES. We hebben dit een paar maal gedaan en het beloofd veel goeds. Zodra hij het echt leuk gaat vinden dan kan hij lopen en springen zo heerlijk. Maar we zijn verstandig gebleven en hebben pas over 14 dagen weer les afgesproken.

Na afloop was hij in zijn “spring” spieren wel moe, je merkt dat in zijn rechter achterbeen. Maar je hoeft hem niet echt op adem te stappen. Maar goed we wandelen toch lekker de hele Jachthuislaan weer naar stal. Ik ben echt helemaal blij. Ik hoop ook dat doormiddel van de springles hij makkelijker en beter in een bak te rijden wordt.
Voor nu ben ik weer helemaal blij!

Geen opmerkingen: