Pagina's

maandag 9 april 2012

Top weekend

Wat een heerlijk lang weekend heb ik achter de rug. Met op Paasmaandag een Enjoy The Ride van 18 km in de planning had ik er maar een blok training van gemaakt. Dat betekend dat je in een blok van een aantal aan een gesloten dagen de afstand van een wedstrijd (op één dag) rijdt als voorbereiding of test. Na in 2009 zijn eerste klasse III wedstrijd gelopen te hebben van 112 km (in 2 dagen) waren we er beide 2 jaar tussen uit geweest. Afgelopen zomer was ik eindelijk van mijn hernia hersteld dus kon ik weer echt gaan rijden. De herfst en winter zijn we met zijn tweeën hard aan het werk geweest en dit voorjaar voelt hij dus heel goed aan. Maar dan de grote vraag wat zou hij nu precies aan kunnen?

Dit weekend heb ik dus in een rustig tempo kilometers gemaakt. Hierbij heb ik wel heel erg hard aan zijn houding gewerkt dus voor zijn spieren was het geen freewheelen, maar keihard aan de bak moeten. Zaterdag heb ik hieronder al beschreven. Zondag heb ik een kleiner rondje van 15 km gemaakt waarbij ik veel kleine galopjes heb in gebouwd.

De grote vraag was hoe staat en loopt hij er op de derde dag bij. Nou zowel zondag als vandaag liep hij qua spieren zo soepel en makkelijk en beter als ooit te voren! Vandaag de met trailer naar Ermelo afgereisd om samen met een vriendin en stalgenoot (paarden staan in dezelfde kudde) de ETR van 18 km te rijden. Voordelen hiervan zijn voor ons dat het a) gezellig is met een stalgenoot b) gezellig is omdat we met de trailer naar een ander gebied gaan c) gezellig is omdat er veel paarden en ruiters zullen zijn. Je raad het al: doel was om het Djarra ook de derde dag leuk te laten vinden.

Het was een groot succes! Op weg naar de keuring vooraf wou hij best dansend als een echte arabier mee draven. In de wachtrij kan je rustig gaan grazen. Hartslag heb ik op vreemd terrein nog nooit zo laag gezien geloof ik HF was 32.
De hele rit liep hij super braaf, super relaxed, vrolijk, soepel en makkelijk.
Vanwege de regen, bij de finish meteen doorgelopen naar de keuring. Nu had hij een HF van 36 en ademhaling van 8 slagen/min. Volgens de dierenarts die die dag > 150 paarden langs heeft gehad was hij zowel bij de voorkeuring als nu het meest ontspannen paard van die dag ;-).

Ik ben zo trots op hem: zaterdag 25 km, zondag 15 km en vandaag dus 18 km.. Nu was dit allemaal met een tempo rond de 10 km/uur. Een rustig kleine klasse II endurance rit moet hij dus makkelijk aankunnen!

Geen opmerkingen: