Pagina's

woensdag 5 september 2012

Djarra: beter dan ooit te voren


Djarra is top fit, maar nog steeds niet altijd heel enthousiast .... het advies dat ik de laatste tijd herhaaldelijk kreeg was dat hij uitgedaagd moest worden. Wakker geschud. Hem laten ervaren wat hij nu allemaal kan. Om zo een vrolijker expressiever paard te krijgen.

Nou het lukt aardig!

Eerst was daar de wedstrijd van 81 km, we hadden nooit meer dan 56 op één dag gereden. En nu deden we die afstand ook nog met bijna 14 km/uur i.p.v. onze gebruikelijke 11 km/uur. Hier kwam hij fit uit en tijdens de wedstrijd stukken (ook de laatste 5 km) heel gretig en voorwaarts.

Vervolgens vorig weekend tijdens een training ritje op de Veluwe hem een echt voluit laten galopperen en de rest van de terug weg in een vlotte gecontroleerde galop. Dit vond hij prachtig wat een paard had ik toen onder me! Zoveel power en toch zo controleerbaar. En onvermoeibaar.

Dinsdag in de bak gereden met een al veel vlotter paard, terwijl hij in de bak nog altijd het meest geremd was in zijn lopen. Dus ook hier progressie.

Dat was gister, vandaag heb ik hem los laten springen in de bak. Het begon er al mee toen ik met de balken de bak in ging zeulen en hij in galop rond ging paraderen, wat is hij dan mooi ;-). Even geknuffeld en hem in stap  en draf over twee grond balken laten warm draaien. Vervolgens laag kruisje, daarna stijl sprongetje, daarna hoger kruis. Hier ging hij niet over het laagste stuk in het midden, maar sprong steeds over de veel hogere zijde van het kruis. Dus een hogere stijl sprong gemaakt ... en nog wat hoger ....
Hij heeft alles zonder weigeren gesprongen. Uit galop of uit draf dat maakt niet uit alles kan. Ik gaf aan als hij de andere kant op moest en ruim voor de hindernis zette ik hem nog wat meer aan, daarna kon ik rustig mee lopen in het midden: Hij trok zelf op de hindernis af en sprong volledig vrij en uit zich zelf er prachtig overheen. Binnen 20 minuten zaten we zo aan de 90 cm (zag er best wel hoog uit) en toen ben ik maar gestopt, want zo goed, makkelijk en hoog had hij nog nooit gesprongen!!!!

Geen opmerkingen: