Pagina's

vrijdag 9 november 2012

Verzameling, een begin ...


Donderdag avond heb ik met Djarra los gewerkt / gespeeld in de longeerbak.
Djarra was als was, zo kneedbaar, en op weinig aan te sturen. Na wat rustig draf werk vond ik dat hij maar wakker moest worden. Dus wat meer aktie gevraagd met tempo wisselingen. Hij kan tegenwoordig ook zonder problemen links en rechts aanspringen in galop. Dus half rondje galop, half rondje draf en dan gaat hij steeds fanatieker aan springen ; vervolgens stoppen en met een rollback omdraaien en weer in galop weg en dat levert nog meer verzameling op.....

Op een gegeven moment, als hij omdraait bijna zittend,springt hij weg door met beide achter benen tegelijk af te zetten zo ongeveer tussen zijn voorbenen => rug rond en bekken gekanteld: BAM, BAM, BAM na een   half rondje zo explosief te zijn rond gesprongen gaat hij in een 'normale' galop over en vervolgens in een draf zo krachtig, zo opwaards ...WOUW

Ik kon aan zijn kop zien dat hij het ook nog al heftig vond, maar hij deed het maar mooi. Hij is dus fysiek enorm goed aan het ontwikkelen. Hij leert zijn krachtbron, zijn achterhand in te zetten. Hij verkend de grenzen van wat hij kan en dat is ondertussen best wel veel. Meer dan hij er nu nog zelf uit haalt ;-)
Zo'n genot om jaren van vertrouwen geven, gymnastiseren, sterker maken nu eindelijk hem zo te zien groeien! Ik heb de randvoorwaarden gecreĆ«erd.

Mijn opzet in training (en mijn behandelingen) is dat het paard of de persoon daarna zelf laat zien wat hij/zij kan en wil. Ik ga dit niet afdwingen de keus ligt bij de ander. In hun eigen tijd en ritme groeien. En niets geeft meer voldoening als je zo een paard of een mens weer nieuwe energie, vertrouwen etc. kan geven.

Geen opmerkingen: