Pagina's

zondag 23 juni 2013

Hij doet het weer .... ;-)


De hele week dagelijks Djarra zijn fysio gegeven. Belangrijkste was zijn hals en schouders weer los te krijgen. Wat voor ons een totaal nieuwe ervaring was, aangezien ik de afgelopen jaren alleen maar bezig ben geweest mijn over flexibele paard sterker te maken! Puur training gericht op kracht en nooit op soepelheid.

Maar goed hij is erg veranderd en daarmee was onze training ook erg veranderd. De komende tijd moet ik dit dus mee gaan nemen in mijn training: aandacht voor loswerken!

Wat de oefeningen betreft ging het de afgelopen week langzaam aan steeds beter. Waar Djarra eerst nog liever rondjes liep dan zijn hals buigen, buigt hij nu zelf zijn neus naar zijn elleboog. Moet ik nog wel even zorgen dat hij op de correcte wijze buigt en liever toch ook nog een stukje verder dan hij voorstelt.
Bij het los schudden van zijn voorbeen begon hij eerst, zodra je zijn been naar voren bracht, hem uit je handen te trekken, in ieder geval een poging tot. Nu laat hij het rustig toe, terwijl hij de boel om zich heen in de gate houdt. Bij dit soort werk laat ik een paard altijd "los" staan in een open ruimte, dus hij kan vrij om zich heen kijken.

Vandaag was D-day. Vorige week zaterdag was ik gaan rijden en bleek hij in draf nog aardig kreupel. Eergisteren wel gereden, maar alleen in stap hem naar alle kanten los gewerkt wat heel veel belovend aan voelde. Vandaag had hij de hele dag in de regen gestaan zonder regendeken dus ik was benieuwd hoe hij er aan toe was. Hij was zwart van de  modder, dus eerst maar onder de warme douche gezet en alle modder eraf gespoeld. Daarna hem laten opdrogen terwijl ik de stal deed en toen zijn we nog in het zonnetje gaan wandelen om hem verder op te laten drogen.
Wat meteen opviel is dat hij actief naast me stapte en bij het minste geringste zelf soepeltjes aan draafde! Dat had hij de laatste tijd niet meer gedaan. Eenmaal droog hem opgezadeld en de bak in gegaan. In stap hem even uitgelegd dat hij door moest stappen en niet moest miepen. Hij stapte groot en wou lekker lang en laag lopen met een actief achterbeen. Ook kleine voltes waren geen probleem.

Toen gaan draven, toch wel spannend ....., maar hij liep helemaal goed!! Lekker rustig drafwerk met grote voltes gedaan. Wel af en toe streng geweest om uit eindelijk een fijne aktieve losgelaten draf te hebben. Linksom heb ik hier nog wat extra stelling bij moeten vragen om ook hier die losgelatenheid te krijgen. Zo wat zijn we blij! Hij doet het weer! Nu rustig gaan opbouwen en blijven gymnastiseren naast het verzamel en galop werk waar we mee bezig waren.

Geen opmerkingen: