Pagina's

zaterdag 28 november 2015

Lekker aan het werk


Ondertussen eindelijk weer een keer les gehad. Djarra pakte het op alsof er geen weken zonder les en zonder trainen tussen zaten. Hij deed super zijn best. We hebben een begin gemaakt met de travers onder de man in stap en draf. Zo heerlijk gewerkt!

Ik ben ook weer voldoende hersteld om Djarra in het bos aan het werk te zetten. Daar moest hij even aan wennen en sputterde een beetje tegen. Ik was in Hulshorst al bezig met hem in het bos meer door te verzamelen en verzameld galop werk. Dat hebben we nu weer op gepakt.

Het bos is super nat en de paden vaak modderig. Dus de opdracht aan Djarra was zo verzameld en gebalanceerd te galopperen dat we per galop sprong kunnen bepalen wat we doen. Dus wel gewoon door de modder en de plassen galopperen, maar zodra hij land en het is te diep of glad moeten we direct kunnen schakelen. Ook als er spannende dingen langs of op het pad opdoemen, mag hij kijken en er over nadenken, maar wel in galop blijven.

Om dit voor elkaar te krijgen moet ik hem flink actief houden, de boog moet gespannen blijven, om zo te kunnen schakelen. Tevens moet hij dus super over zijn rug galopperen. Dit bouwt spanning op en dat moet ik ook weer af laten vloeien - mijn handen geven zo vaak als het kan mee om hem uit te nodigen laag te ontspannen. Met die opgebouwde spanning wil hij best laag ontspannen, maar dan graag ook in een hoger tempo - wat dus niet de bedoeling is. Dit vang ik voornamelijk met mijn houding op, terwijl mijn handen blijven geven.

Kunst is te blijven voelen of hij het goed op pakt of dat het te veel wordt. Dit kan ik herkennen doordat hij bijvoorbeeld achter herhaaldelijk gaat changeren, dan moet ik terug schakelen. Ook als hij bij een schrik actie gaat struikelen is hij duidelijk moe aan het worden, al vindt hij dat dan zelf vaak van niet. Terug naar draf en daar nog lichtjes door werken om het mooi af te ronden. Alle spieren weer los te werken en afval stoffen te laten af voeren.

Als je dit leest snap je dat dit galop werk een constant spel is tussen Djarra en mij. Wat heb ik daar weer van genoten en wat gaat hij dan super krachtig lopen, wat nu steeds meer gedragen wordt ipv alleen maar harden. Hij komt echt van de grond en dat is een machtig gevoel.

Geen opmerkingen: