Pagina's

zondag 29 november 2015

Kalipso - lichaamswerk



Vanmorgen weer met Kalipso gewerkt en wat ging hij goed. Bij het opzadelen was hij nog wat hyper, mogelijk door de stromachtige wind. Al tijdens het wandelen naar de rijbak ontspande hij en liep lekker mee.

Vanaf het beging liep hij super fijn. Niet rennerig, niet moeizaam, niet zoekend. Gewoon fijn regelmatig en krachtig. Het rechtrichten heeft zijn vruchten afgeworpen. Mooi halt houden, mooi weg stappen, mooi onder tredend achterbeen. Ook liet Kalipso een fijn ontspannen beeld zien en bewoog makkelijk. Ook de galop gaat tegenwoordig heel soepel. Op een kleine vraag gaat Kalipso vloeiend over in galop en galoppeert dan rustig rond. Hier moet ik nog wel positief ondersteunen om hem langer door te laten galopperen.

Alleen is Kalipso nog steeds heel bijterig, waar ik al eerder over geschreven heb. Het is een innerlijke drang, waar ik tijdens het werk zo neutraal mogelijk mee omga.
Deze keer heb ik na afloop extra aandacht aan besteed. Door middel van lichaamswerk kan je emoties helpen verwerken. Bij Kalipso uit hij innerlijke spanning door te bijten, daarom ben ik met "mondwerk" aan de gang gegaan: Ik heb mijn ontspannen vlakke hand op zijn mondhoek en neus gelegd,terwijl ik met de andere hand het halster vast hield. Ik heb naar hem geluisterd en zachtjes stevig mijn hand bewogen. Meer dan 10 minuten ben ik niet bezig geweest. Zijn reactie was enorm gaan geeuwen en met zijn tong gaan werken, alle spanning kwam er zo uit. Toen hij aangaf dat het genoeg was heb ik afgesloten door zijn manenkam stevig te schudden wat wederom veel gapen tot gevolg had. Na afloop kwam er een diepe zucht. Heerlijk om dan een totaal ontspannen paard weer terug in de kudde te zetten.


Geen opmerkingen: