Pagina's

zondag 3 februari 2008

Gezondheid

Djarra heeft een dikke wang. Gister toen ik aan het poetsen was mocht ik niet aan zijn rechter kaak en keel komen. Bij nader onderzoek was het daar ook dik, de hele kaak en de keelgroeve tussen de kaken. En toen ik het bit wou in doen hield hij stijf zijn tanden/kiezen op mekaar! Het heeft wat moeite gekost om hem te overreden. Verder had hij al zijn hooi en voer op en zag hij er niet ziek uit dus toch besloten wel te gaan rijden. In het begin moest ik heel voorzichtig zijn met de rechter teugel, maar dat ging na een kwartiertje over en toen nam hij normaal het bit aan met rijden.

Nu gaat hij onderweg altijd staan drinken uit grote plassen. Ongeacht het feit of we in stap of draf zitten, handrem erop stoppen, kop omlaag en drinken. Nu stopte hij ook alleen zijn hoofd naar het water brengen ging moeizaam. Dan moet hij zijn keel strekken en kennelijk was dat gevoelig. Vervolgens nam hij kleine slokjes en gorgelde zijn mond schoon. Pas na dit een aantal malen herhaald te hebben ging hij echt drinken. Op mijn kwam het over alsof er misschien een abces in zijn mond was opengebroken en hij de troep nu eerst wegspoelde. Toen hij later nogmaals ging drinken heeft hij nog één maal gespoeld voor hij ging drinken.

Op de terugweg liep hij heel fijn. Hij wou makkelijk aan de teugel lopen en links en rechts inbuigen dus zijn keel zat hem niet meer in de weg. Thuis gekomen klopte dat. Zijn kaak en keelholte waren niet meer gevoelig en dik. Nee, het was omlaag gezakt naar zijn wang richting mondhoek hier was het dik, warm en gevoelig. Ik heb hier maar flink Wondzalf op basis van groene leem opgesmeerd. Dat laat hij dan heel braaf toe. Ook heb ik voor de zekerheid zijn temperatuur opgenomen, maar die was normaal.
Vandaag was het minder dik en gevoelig. Voor de zekerheid toch een wandeling i.p.v. een rit gedaan. Na afloop weer dik ingezalfd.

Geen opmerkingen: