Pagina's

vrijdag 29 februari 2008

Training -1- Februari 2008

Afgelopen woensdag middag maar een serieuze trainingrit gepland. Tenslotte komt het seizoen steeds dichter bij, onze eerste wedstrijd staat voor 19 April gepland. Ik ga in Kootwijk klasse II starten en dat wordt dan 52,5 km. Dus een route gepland die hemelsbreed niet zo ver weg gaat, maar door twee lussen te combineren kom ik op 21 km. Uit, exclusief in- en uitstap traject.

Weer was prima, fris en blauwe lucht. Paden zijn op dit moment redelijk voor wat modderigheid betreft. Dus Djarra opgezadeld en zelf mijn Navman omgedaan om afstand/snelheid (avg en max) bij te houden. Hij begon al met goede zin wat heel fijn is, vlotte stap en de eerste draf meteen lekker los en voor waards. Hij draaft tegenwoordig met zo’n 14 km/uur, hiermee start hij en dit is tijdens de rit eigenlijk niet veranderd. Dus aan het eind van de rit heb ik de draf naar 12 km/uur gehaald, wat hij geen probleem vindt trouwens. Ik ben voor het Paleis Soestdijk langs vertrokken, om het Baarns bosbad dat perceel bos geheel rond gereden. Grote stukken in galop en hij loopt heerlijk. Wel is geconstateerd dat ik in de galop enigszins in de verlichte zit hang op mijn dijbenen. Als ik echt wil gaan zitten houdt hij zijn rug nog vast en dat zit voor geen meter. Maar dat zal nog wel gaan verbeteren, we galopperen pas serieus sinds afgelopen herfst. Na deze lus van 9 km wat lange paden gedraafd en niet huiswaarts gekeerd, maar de andere kant op voor de volgende lus. Dat vindt Djarra geen enkel probleem, hij geeft wel aan dat we de verkeerde kant op gaan, maar draaft net zo makkelijk door. Hier zijn we op het terrein van Gooisch Natuurreservaat en moet ik door een hekje. Hierna heb ik dit traject weer helemaal gegaloppeerd. En dat is echt veel meer dan hij tot nog toe gewend is ;-). Aan de andere kant van dit perceel weer door een hekje, dit is het verste punt, en via heerlijke zand paden terug gedraafd. Voor ons uit galoppeerde een ander paard en dat heeft Djarra lekker mee getrokken. Dus op 500 meter afstand hebben we die in draf bijgehouden, volgens mijn ging dat met 17 km/uur en dat was voor Djarra pittig. Maar goed hij deed het zelf. Later tempo terug genomen en eens tuk gestapt. De laatste 5 km bouw ik dan af. Wat langer stuk stap er tussen en de draf met langere teugel en op het laatst dus ook iets het tempo terug genomen.
Al met al stapte hij het laatste stuk met mij ernaast nog steeds lekker door, met een alerte blik. Absoluut niet moe en op zijn hals begon hij al op te drogen. Want hij loopt wel met zijn winter vacht rond bij een temperatuur van 8 – 10 graden. De hele rit heeft hij een goed gevoel gegeven. Ik vind hem altijd beter worden als ik langer onderweg ben. Hij kan na 1 uur nog een beetje minder enthousiast voelen en na 1,5 uur voelt hij dan krachtiger en energieker aan.

Goed dit was de eerste training van 21 km. Deze week met een gemiddelde van 13 km/uur en een maximum van 25 km/uur. Twee dagen rust en dan ga ik morgen met Karien en Alter trainen. En overmorgen gaan we met de trailer naar Ede om met een groepje daar mee te rijden. Dus dit wordt vervolgt.

Geen opmerkingen: