Pagina's

vrijdag 6 maart 2009

Dubbele training op 1 maart 2009

Training 's ochtends:
Vanuit het endurance forum organiseren we 's winters altijd trainings ritten. Deze gaan richting voorjaar over van puur gezelligheid naar gerichtere training voor de eerste wedstrijden.

Zo ook afgelopen zondag. We zouden met z'n zessen de klasse I route (35 km) gaan rijden en mijn verwachting was dat het in een wat hoger tempo zou gaan. Het alleen met Djarra in een trailer op stap gaan wordt steeds makkelijker dus kwamen we 's morgen lekker optijd en relaxed in Kootwijkerbroek aan. Aangezien ik zaterdag 7 uur had staan lesgeven in Makkinga wou ik vandaag eigenlijk alleen met Djarra bezig zijn. Dus ik ben niet gaan koffie drinken maar heb Djarra uit de trailer gehaald hem hem nog een beetje gepoetst voor ik hem opzadelde.

De rit begon moeizaam. Tempo lag in draf hoog (hoger dan ik normaal rij) en Djarra is een diesel die minimaal 30 minuten nodig heeft om op stoom te komen. Hij hing er dus een beetje achteraan met een kop van moet dit nou, moet ik dit leuk vinden ofzo. Waardoor ik denk: waar ben ik aan begonnen, zo gaat hij het nooit leuk vinden.

Maar goed als hij warm gelopen is schuift hij ongemerkt en relaxed steeds meer naar voren. Loopt hij makkelijk mee in draf en galop. Met zijn bezwete wintervacht, waar hij dagelijks mee in de modder rolt, ziet hij er na afloop niet uit. Als we terug zijn drinkt hij wel maar is niet super dorstig. Hij eet de meusli en vindt dat dat te weinig is. Het hooi boeit hem niet echt, dus honger heeft hij niet. Verder is hij kwaad, omdat de rest in de bak mag rollen en los rond lopen, en hij niet. Ik heb hem afgesponst en met een deken tegen de gure wind aan de wagen staan.

Training 's middags:
Want .... ik heb nog een ritje in de planning. We kwamen Jannet van Wijk tegen en die zou 's middags nog een galop training doen. En aangezien Djarra niet moe is heb ik besloten nog een keer met hem op pad te gaan. Vanwege de gure wind en het feit dat hij toch niet hooi eet heb ik hem maar opgezadeld en ben wat gaan rond wandelen. Dat vond hij prima.

Toen kwam Jannet met nog twee anderen er aan en ben ik aangehaakt. Djarra vondt het dus prachtig! Kijk hij was al warm gedraaid dus hij kon meteen genieten. Ik heb hem nog nooit zo enthousiast gehad en daar heb ik dus al die tijd op zitten wachten. Na een rustige opbouw kwam de galop, heel lang, leuke paden, kronkelend met wat hoogte verschilletjes. En Djarra genoot. Ik ben met hem nog niet serieus galop aan het oefenen dus in mijn ogen was het heftig voor hem. Af en toe voelde hij zijn spieren, dan kwam zijn hoofd omhoog en drukte hij zijn rug weg, maar met een lichte been hulp had ik hem weer lekker rond over zijn rug. Met een ontspannen teugel, lekker in balans en met een gemak zo heerlijk. En hij bleef het leuk vinden. Hij bleef zich ook druk maken, daar mag hij relaxter in worden.

Het laatste stuk, zo'n 5 km ofzo, ben ik alleen terug gegaan. Dit deed hij zonder aarzelen. Wel was hij schrikkerig, een teken dat hij toch een beetje moe was. Maar hij bleef lekker lopen en zakte niet in. Bij de trailer aangekomen was het onder tussen best wel laat, dus ik heb hem snel afgezadeld en met dekentje zo de trailer in gezet. Dorst had hij nog steeds niet.

Thuis lekker verzorgt, stalletje op orde gebracht en hem met een deken op de nacht in gestuurd.
The day after:
Maandag was ik zelf best wel stijf en was heel bezorgt hoe hij er aan toe zou zijn. Nou 2x 25 km, 1x in hoog draf tempo en 1x met lange galopades: piece of cake! Niet stijf, niet moe, geen opgelopen benen, draaft zo lichtvoetig aan naast me.

Hij heeft dus een kleine klasse II op tempo gelopen en daar draait hij zijn hoef duidelijk niet meer voor om!

Komt goed uit, ik heb dit jaar zijn eerst klasse III (> 80 km) in de planning staan.

Ik ben alweer zo trots op mijn paardje.

Geen opmerkingen: