Pagina's

vrijdag 22 juli 2011

Aan de lange teugel

Neem een paard een hoofdstel een een stel teugels dat zo lang is dat naast/achter je paard kan lopen en je kan aan het werk aan de lange teugel!

Klinkt simpel, maar schijn bedriegt. Uiteindelijk wil je helemaal achter lopen, daar geef je comando's en vraag je aktie. Terwijl je enige constante contact via de lange teugels aan het bit dus zijn hoofd is. Alleen Djarra, die op heel veel plaatsen zo vreselijk buigzaam is, vouwt dan als een harmonica op allerlei plaatsen dubbel in plaats van gewoon recht vooruit te lopen! Dus de eerste jaren heb ik dit maar niet meer geprobeerd na een paar mislukte pogingen.
Vorig jaar zijn we dit toch weer gaan proberen en ben ik begonnen naast zijn schouder. Hiermee geef ik hem meer steun, zodat hij voorwaarts durft te lopen, en kan ik hem beter helpen in balans te lopen.

Vandaag liet hij zien hoe het ook kan!

Ik kon achter lopen naast zijn achterhand met een aktief voorwaarts paard. Hij begreep me als ik vroeg om rechtdoor te lopen met stelling en ging dan heel fijn nageven. Daarna heb ik zelfs schouder binnen gevraagd dat wou hij braaf doen, maar vond hij wel moeilijk zeker linksom. Daarna weer lekker rechtuit en voorwaards.

Ook kon ik van hand wisselen, terwijl ik dan achter hem langs stapte naar de andere kant. Geen geaarzel, gewoon lekker stabiel door lopen.

Als klap op de vuurpijl hebben we over het terrein gelopen langs enge dingen en in de springtuin rond de hindernissen! Hij was echt zo super hard zijn best aan het doen!!

Geen opmerkingen: