Pagina's

dinsdag 7 oktober 2008

In de bak gereden!

De titel klinkt misschien heel normaal, maar in de bak rijden was voor Djarra nog steeds heel ingewikkeld en spannend. Geen idee wat hij daar ooit allemaal in heeft meegemaakt, maar zodra ik in een rijbak kwam stond hij stijf van de stress. Dus tot nu toe begon ik altijd even 10 minunten “aan dehand” werken. Ook een drafje, zodat ik wist dat hij los was. Dan erop en in stap is hij dan wel na 20 meter ontspannen en kan ik van alles doen. Maar aandraven en ronddraven daar spande hij nog steeds heel snel op, dan zette hij zijn rug en schouder vast en kon letterlijk niet meer lopen. Een grote volte in draf was al een opgave van formaat.

Maar vandaag was het allemaal anders. De afgelopen tijd staat hij er al super bij door het op stal slapen en met deken op in de regen staan. Ook werk ik nu bijna dagelijks met hem. Voor vandaag stond in de bak rijden op de planning. Nu had ik gisteravond hem aan de hand flink laten werken dus dacht ik laat ik eens meteen opstappen! Let wel, dat doe ik dus nooit… ook niet als ik buiten ga rijden. Zo gezegd zo gedaan. Even blijven staan en beetje het zadel heen en weer gewiebeld terwijl ik erop zat, dat helpt ontspannen. Daarna weg gestapt en nog voor ik de hele bak rond was liep hij normaal!
Ik heb alles heel rustig opgebouwd voor ik ging draven. De draf begonnen met stukjes van 10 meter op de volte dit helpt zijn binnen achterbeen onderbrengen en dan laat hij zijn rug sneller los. Het ging boven verwachting. Uit eindelijk hebben we ontspannen maar stevig rond kunnen draven, voltes en van hand veranderen alles ging top. Aangalopperen was ook grappig. Normaal springt hij rechtsom zo aan en nu sprong hij rechtsom in de linker galop. Even uitgelegd dat dat knap was, maar niet de bedoeling. Uiteindelijk links en rechtsom lekker gegaloppeerd, kan wat ronder, maar goed. Daarna nog lekkerder gedraafd.

Alles bij elkaar heb ik bijna een uur lekker in de bak gereden! Dit is zo’n enorme stap voorwaards weer voor hem en beloofd veel voor de toekomst. Want als hij echt gaat lopen dan heb je een bink met uitstraling! Nu niet te enthousiast worden, maar rustig verder werken is het devies.

Geen opmerkingen: