Pagina's

zaterdag 5 juni 2010

Centered Riding in de praktijk

Wat ik altijd weer boeiend vindt is de relatie die er is tussen waar we met onze gedachten zijn en hoe we er dan fysiek bij lopen/zitten/rijden.

Vandaag heb ik dit aan den lijve mogen ondervinden. Ik ben nu weer aan het trainen. Alles in eerste instantie gericht op weer krachtig van achter uit draven. Djarra had een blessure aan zijn heup gehad door vastliggen.
Dus balans meer op achter om hem hier weer sterk te maken. Dit bereik ik door zelf bewust correct rechtop te gaan zitten met een ontspannen onderrug.
==> Neem een plaatje voor ogen van: een gravure van een klassieke dressuur ruiter in de passage.
Djarra loopt dan super mooi over zijn rug met een onder tredend achterbeen en een nageeflijke hals/kaak. En hij kan en wil nu makkelijk zakken met zijn neus. Deze training gaat de afgelopen tijd echt super.

Vandaag vertrok ik voor een training met het accent op meer tempo (langer draven, niet harder).
De eerste draf gaat heerlijk, maar ...... Djarra loopt ruim met grote passen een ontspannen, maar met een rechte hals en neusje vooruit. Op zich niets mis mee, maar als ik met mijn been nagevelijkheid vraag komt er geen reactie. Dat zou moeten zijn, balanceren, hals en kaak loslaten en nageven.
Conclusie met mijn focus op een "endurance" achtige training is mijn houding veranderd. Niet zo dat iemand dit waarschijnlijk van opzij zou zien. Maar mijn focus ligt ver weg - ver vooruit.

Oplossing: Ik heb mezelf in focus terug gebracht in het hier (rijdend op Djarra) en nu (elke stap die we onderweg zijn). Hierdoor komt mijn balans iets terug. Daarnaast heb ik mijn adem naar mijn centrum en dan specifiek naar mijn onderrug gebracht. Hierdoor ontspant mijn onderrug, mijn voorwaardse focus rechte mijn rug, en voelt bol aan.

Gevolg: Snelheid en passen van Djarra blijven gelijk. Maar zijn balans komt meer naar achter, hij laat zijn rug los, zijn hals/kaak komen los. Nu voel ik dat hij zonder problemen aan de teugel en laag zou kunnen lopen. Dat hoeft nu niet, maar moet wel mogelijk zijn.

Dit was een stukje Centered Riding in de praktijk: Bewust worden van wat er gaande is en weten hoe hier verandering in aan te brengen als dat nodig is.

Geen opmerkingen: