Pagina's

maandag 13 juli 2015

Kalipso, een nieuw project


Ik geef Mariska Versteeg al heel lang les en ook nu met Kalipso kwam ze weer bij me voor les. Ze zijn samen al heel ver gekomen en zijn lekker op weg. De komende tijd zal ik met Kalipso werken en rijden.
Dus ik zal nu ook af en toe wat schrijven over Kalipso en wat we samen beleven nu ik een tijdje met hem samen op pad zal zijn.

Kalipso is enorm “mondig”, hij wil continu in van alles happen en bijten en kan daar enorm druk mee zijn. Ik had van Mariska gehoord dat hij eeuwen met een touw kon spelen, dus op de poetsplaats heb ik hem niet vast gezet. Ik heb hem een los stuk touw met knopen aangeboden dat hij meteen vast pakte en mee ging staan zwiepen.

Zo’n behoeft alleen verbieden heeft weinig zin, waarmee ook de hele verstand houding onder druk komt te staan. Je vraagt iets waar hij geen gehoor aan kan geven en niet luisteren wordt dus gewoonte.
Dus ik geef hem een touw en ga dan met lichaamswerk aan de slag. Ik ga op zoek naar waar ik zijn aandacht kan krijgen. Als ik zijn buik stevig wrijf krijg ik een afwerende reactie, dat is niet wat ik zoek dus ga ik verder. Naast zijn staart masseren brengt eindelijk zijn onverdeelde aandacht bij mij en een stil paard dat niet met een touw staat te klooien. Met deze ingang ga ik verder met lichaamswerk en Kalipso komt tot rust en zelfs als ik het touw opnieuw aanbied, hij heeft het laten vallen, wil hij het niet meer.

Op deze manier kan ik dus zijn behoefte doorbreken, maar de onderliggende oorzaak is hiermee niet in beeld gebracht. Persoonlijk vindt ik dat niet noodzakelijk als we een patroon kunnen doorbreken en een gezonder gedrag voor in de plaats krijgen is dan voldoende.
Na dit werk tolereer ik niet meer dat als ik met hem wandel dat hij in het touw, de teugel of mij hapt. Niet door het te verbieden, maar door het te voorkomen!


Samengevat: Eerst geef ik Kalipso's “ongewenste” gedrag de aandacht en zoek naar een oplossing die hem past. Pas daarna stel ik grenzen en voorkom ik ongewenst gedrag door het te voorkomen. Verder negeer het gedrag, want dat zal wel even tijd nodig hebben om te veranderen.

Geen opmerkingen: