Pagina's

zondag 26 juli 2015

Kalipso


Na de zware storm van gisteren vanochten met 20 graden en de zon weer heerlijk met Kalipso gewerkt.

Bij het longeren kan hij in de draf heel "rennerig" beginnen waarbij hij zijn hele lijf vast houdt. Dus dat is dan het eerste wat ik wil veranderen naar een ontspanning met lager tempo en grotere passen. Nu kan je dit op verschillende manieren bereiken. Ik werk altijd van uit het NU en doe wat dan past.

Vorige week heb Kalipso toen hij zo vlot in de draf vertrok uit genodigd naar een langzamer tempo. Niet door hem te blokkeren en via de longe signalen te geven om langzamer te gaan - dit zou alleen maar meer spanning oproepen. Hem uit nodigen doe ik door middel van lichaamstaal, zelf ontspan ik en beweeg ik heel rustig en adem rustig en laag. Daarnaast verleg ik de volte en varieer in grote van de volten om zijn "rennerige" patroon te door breken. Dit pakt hij fijn op en ik kan hem mee nemen naar een ontspannen draf waarbij zijn hoofd en hals zakken. Hij gaat dan ook de juiste stelling en buiging van de volte aannemen en gaat kauwen.

Vandaag vertrok Kalipso weer in een vlot drafje met een vast gezet lijf. Deze keer heb ik me niet met het tempo bemoeid. Als hij zo gespannen loopt, buigt hij ook niet de volte in maar kijkt het liefst naar buiten en valt dan over zijn binnenschouder.
Deze keer heb mijn aandacht op zijn schouders en binnen achterbeen gericht en hem continu uitgedaagd los te laten en dan in balans de juiste stelling aan te nemen. Ook hiervoor ga ik dan de volte verleggen en spelen met de grote van de volte. Steeds weer focus op zijn schouders en activering van achter naar voren om zijn binnen achterbeen uit te  nodigen onder te treden. Dit pakt hij fijn op en ik kan hem mee nemen naar een ontspannen draf waarbij zijn hoofd en hals zakken. Hij gaat dan ook losser en rustiger draven met grotere passen.

Zo pas ik dus mijn werkwijze aan de situatie aan. Vorige week was het onrustig weer met veel wind dus was mijn input rust. Deze week was het weer rustig en zonnig en heb ik meer aktiviteit gevraagd.
Naast het weer kan ook de stemming of het werk van afgelopen week van het paard een factor zijn.

Hier wat foto's van vandaag:




Geen opmerkingen: