Pagina's

dinsdag 29 mei 2012

Clinic Bruno Rodrigeus da Silva - dag 1

Vrijdag is de eerste dag en de dag van de kennis making. Bruno laat je doen wat normaal doet en waar je aan wil werken. Hij kan helpen bij rijden, werken aan de hand, longeren, WE hindernissen trainen. Voor mij gaat het puur om het rijden.

Om 12.00 in Oostertreek aangekomen komt Djarra kurk droog van de trailer en een half leeg hooinet laat zien dat reizen echt geen punt is voor hem. Een nieuwe stek is wel spannend en dan gaat hij in sluipmodus ... langzaam, laag bij de grond en grote ogen. Ik heb hem direct in zijn stal gezet met een emmer water en een berg kuil de beste manier om te landen.

Half uur voor mijn les die uiteindelijk, rustig opgezadeld en meegenomen naar de buitenbak. Hier wat rondgewandeld, boel verkend en zodra zijn hoofd zakt kan ik verder aansingelen. Opgestapt en in stap verder gewerkt. Ook een paar keer aangedraafd, maar dan viel hij door spanning toch na 10 meter stil, dus dit laat ik zo om in de bak mee verder te gaan. Aangezien de les voor me wat langer duurt hebben we een poosje bij de bak staan kijken wat Djarra ook rust geeft. Zodra ik in de bak ben weer even rond gewandeld, nog een gaatje kunnen aansingelen en opgestapt. Rustig in stap de bak verkend en vrij snel gekeken of ik nu wel kon aandraven en zowaar het lukte. Nog wel een paar keer gestopt als hij moet mesten, maar op zich niet slecht.

Nadat we ons hebben voorgesteld aan Bruno vraagt hij of hij op Djarra mag rijden. Nou graag. Klein beetje uitgelegd waar we vandaan komen, maar niet veel. En ik ben dus zo benieuwd hoe dit experiment zal uitpakken. Was mijn voorbereiding goed. Kan Djarra het aan om echt door gereden te worden. Fysiek verwacht ik geen problemen het is puur het mentale stuk wat nu spannend is.

Ik zal kort zijn: het was fantastisch!
Bruno zet een kader en rijdt een paard ernaar toe. Belangrijkste is dat hij achter er ten alle tijde aktief en goed bij loopt. En voor vangt hij dat op en daar is geen discussie over mogelijk, hij gaat niet in discussie maar blijft rustig vragen wat hij wil.
Voorbeeld: Djarra is lang en heeft lange benen en lange koten waarmee hij  niet uit zich zelf verzameld zal gaan lopen. Dus Bruno begint in stap en vraagt meer actie en vooral reactie op zijn drijvende hulp. Het eerste wat Djarra dan doet is zijn hoofd omhoog en zijn rug wegdrukken, waarop Bruno zijn handen stil en laag blijft houden. Zodra Djarra nageeft krijgt hij een aai en beloont hij hem vocaal, maar blijft actief dit frame vragen.
==> Dit is mijn eerste leer punt: als Djarra nageeft ontspan ik als beloning, maar dan krijgt hij ook meteen meer ruimte en dat is nou net niet de bedoeling.

En vervolgens draven ze rond ....... vanuit die verzameling zijn ze vloeiend in een rustig drafje over gegaan. Vervolgens zie ik de haperingen langs komen bij Djarra die ook bij mij langskomen als ik met hem rij. Bruno blijft zijn handen stil en laag houden, maar tolereert geen verlaging van het tempo! Dit levert soms heel even  discussie op. De discussie die ik tot nu toe niet aan durfde te gaan! Maar door de duidelijke en wel respect volle manier van rijden accepteert Djarra het en gaat steeds beter draven! Galop is ook meegepakt. En later heeft hij Djarra ook langer en lager laten lopen, mits hij actief en reactief bleef. Alles bij elkaar heeft hij ruim een half uur met Djarra gewerkt en het was een genot om naar te kijken.
Conclusie: Djarra heeft nog wat uitleg nodig en hij kan snel in autopilot overgaan. Hiermee rij ik nog even om te voelen hoe hij loopt en dat is zo fantastisch: dag 1 en onze missie is al geslaagd, dag 2 en 3 zijn voor de bevestiging.

Geen opmerkingen: