Pagina's

dinsdag 29 mei 2012

Clinic Bruno Rodrigeus da Silva - voorbereiding


Mijn voorbereiding voor de 3-daagse dressuur clinic gegeven door de Portugees Bruno Rodrigues da Silva:

Dit wilde ik voor elkaar hebben voor de clinic:
1.     Djarra moest fysiek het aan kunnen om 3 dagen achter elkaar zwaar te moeten werken op een verzamelde manier.
2.     Daarnaast moest hij klaar zijn om, terwijl hij in een omheinde ruimte gereden wordt, dressuurmatig aangepakt te worden.

Dit was de aanpak om dit voor elkaar te krijgen:
1.     Hier heb ik naar toe gewerkt door middel van de galop trainingen buiten. Galopperen was nog moeilijk voor hem. Dus door dit buiten over langere stukken samen met andere paarden te gaan doen kreeg hij steeds meer zelf vertrouwen. Zijn galop werd correcter en krachtiger, zijn buikspieren sterker.

2.     Hier heb ik naar toe gewerkt door middel van de galop trainingen buiten, geen grapje! Hij loopt buiten vrijer dan in een bak en in een groep rijden geeft vertrouwen en plezier in het werkt. Hierdoor wou hij dus graag mee galopperen. Vervolgens kon ik dan dressuurmatig hem opvangen en uitleggen dat met je hoofd laag en een ontspannen rug dat het lekkerste loopt. Dit uitleggen betekend soms best wel sterk in werken: drijven om zijn achterhand er onder te krijgen. Met de teugels de impuls opvangen -niet blokkeren- en naar een correct houding leiden.
Als ik dit in een omheinde ruimte (dus een rijbak) probeer dan loopt Djarra letterlijk vast: mentaal blokkeert hij met als gevolg dat zijn lijf blokkeert. Hier doorheen proberen te rijden leverde voorheen pure paniek op.

Geen opmerkingen: