Pagina's

zaterdag 12 mei 2012

Galop training - interval training



Jeetje wat is Djarra aan het groeien! Dit merk ik tijdens het rijden, springen en wandelen met hem.

Vandaag heb ik hem weer meegenomen voor een training met Jannet van Wijk. Paarden zijn echt groeps dieren en het trainen in een klein groepje maakt het allemaal zoveel leuker voor ze. Dit merk ik erg goed aan Djarra. Alleen kan hij een beetje lopen miepen en niet zo nodig hoeven, maar in zo'n groepje merk ik daar helemaal niets meer van.

Deze keer hebben we interval training gedaan.
Al het werk wordt in een rustig tempo uitgevoerd en dat is hard nodig, want Djarra denkt nu dat hij de hele wereld aan kan en wil alleen maar hard(er). Eerste stuk galop zit ik op de tweede plaats en heb een flinke hou aan hem, maar zijn galop is super. Daarna even stappen en relaxen en dan een drafje tot we weer terug zijn bij het "galop pad". Dit is een lang, recht, glooiend (zwaar) zand pad.
De tweede keer gaat al een stuk beter en heeft hij zelfs netjes aan de teugel gelopen. Ook mag hij niet noemens waardig versnellen als we een helling op gaan en bij de helling af moet ook het tempo rustig blijven. Weer even stappen en rustig draven en klein galopje tot we terug zijn bij het "galop pad".
We hadden besloten om Djarra voorop te laten gaan, kijken hoe hij dat oppakt. Hij kan best wel op de handrem gaan staan als hij iets engs ziet, in galop is dat wat minder: zeker voor iemand achter je. Dus even goed afgesproken afstand te houden en ik zou rechts in het spoor blijven rijden. Als ik aan het begin van het pad naar voren kom gaan zijn oren erop en wordt hij vrolijk bij het vooruitzicht te mogen galopperen! Dat is al zo'n fijn gevoel ;-). Maar hij heeft super stabiel en mooi in tempo het hele pad voorop gegaloppeerd, de kanjer.

Na deze intensieve training hebben we nog een uurtje relaxed rond gereden om ze optimaal te kunnen laten herstellen van deze inspanning. De conditie van Djarra gaat met sprongen vooruit, want hier is hij dus niet echt moe van geworden. Bij de trailer afgesponst en lekker hapje gegeven voor we weer naar huis gingen. Hier kon hij zelf nog even de wei in.

Geen opmerkingen: