Pagina's

donderdag 31 mei 2012

Clinic Bruno Rodrigeus da Silva - dag 2

Oke, dag 1 was fantastisch... nu kijken hoe het verder gaat.
Wat heel fijn is dat Djarra zaterdag ochtend lekker buiten is gezet in een paddockje! Dat dat tussen een stel macho hengsten is boeit hem niet: lekker hooi knabbelen, beetje scharrelen en slapen in de zon!

Mijn les was pas na de lunch. Ik heb hem op tijd op stal gezet en rustig gepoetst en opgezadeld. In de bak wat rondgewandeld en aan de hand gewerkt om zo rustig verder aan te singelen. Ook zou Bruno even 10 minuten op hem rijden om de "opstart problemen" van Djarra op te vangen en dan kon ik vandaag verder zelf rijden.

Bruno heeft zeker een half uur gereden. Ik heb een half uur genoten. Wat kan Djarra prachtig lopen, maar hij vindt dat in frame blijven wel lastig. Bruno weet dat bijna ongemerkt op te vangen en door te rijden. Na zeker 20 minuten laat hij Djarra langer en lager lopen en veranderd zo een paar maal van hand. Geeft even lange teugel en pakt hem daarna weer op. Dat is wat Djarra moeilijk vindt, weer opnieuw doorv erzamelen. Als hij daar weer is is het ok. Aangezien Djarra moeite heeft met de linker galop pakt Bruno die ook mee.

Na dat halve uur mag ik erop: na rijden en voelen hoe Djarra kan lopen ;-). Zelf ervaren dat als Djarra het moeilijk vindt en zijn hoofd omhoog gooit dat ik hem dan weer actief naar mijn hand kan rijden. Dat stuk kon vroeger niet dan zou hij op die "druk" in paniek raken. Ik heb bij Bruno gezien dat hij nu wel actief gereden kan worden en dat geeft mij vertrouwen om het ook te doen.
Als Djarra zo lekker gaat lopen komen onze door de jaren heen ontwikkelde gewoontes naar boven. Ik zal heel veel aan mijn eigen rijden moeten veranderen! Niet meer zodra hij goed loopt de teugels te lang laten worden. Als hij zijn hoofd omhoog gooit moeten mijn handen stil en laag blijven. De teugels niet te los vasthouden met open vingers maar ze sluiten en daarmee duidelijk zijn. Ook komt mijn linker schouder vaak naar voren en omhoog dat moet ook veranderen. Er is duidelijk nog veel werk aan de winkel en nog één dag te gaan.

Geen opmerkingen: